En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-02-20 16:42

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/nyheter/vetenskap/kina-forsoket-med-de-genmanipulerade-tvillingarna-var-olagligt/

Kina: Försöket med de genmanipulerade tvillingarna var olagligt

Forskaren He Jiankui. Foto: Mark Schiefelbein/AP

Den kinesiska forskaren He Jiankui säger sig ha genomfört en genetisk manipulation av två tvillingbebisar.

Experimentet slog ned som en bomb i forskarvärlden.

Nu slår kinesiska myndigheter fast att det var olagligt.

Rätta artikel

Det var i november som den kinesiske forskaren He Jiankui, 34 plötsligt berättade för Nyhetsbyrån AP att han genomfört ett experiment som har resulterat i födelsen av två flickor med genetiskt ändrade arvsanlag.

Tvåäggstvillingarna Lulu och Nana har fått en gen bortklippt som hiv-viruset använder sig av när det tränger in i celler. Försök med det verktyg som kan förstöra gener används i olika experiment runt om i världen, främst för att slå ut cancerceller.

Det som är unikt är att flickorna fick sitt dna manipulerat redan i samband med provrörsbefruktningen genom vilken de skapades. Alltså när flickorna bara var befruktade ägg. Det gör att manipuleringen av deras arvsanlag skulle kunna föras vidare till kommande generationer.

Forskaren har ännu inte publicerat någon vetenskaplig artikel om sitt försök utan enbart talat med journalister, hållit föredrag och lagt upp videos på Youtube. När hans experiment blev känt, startade kinesiska myndigheter en utredning. Liknande försök är förbjudna i många länder, däribland i Sverige.

CNN rapporterar nu att utredningen slår fast att 34-åringens försök var förbjudet av kinesiska staten.

Kommissionen som lett utredningen menar att forskaren genomförde arbetet med ”strävan om framgång för egen vinning”. Utredningen pekar också på att projektet var självfinansierat samt att He Jiankui med avsikt har undvikit tillsyn genom att rekryterat egen personal.

Utredarna tror också att han använt sig av förfalskade dokument som gett honom möjlighet att genomföra en provrörsbefruktning av hiv-positiva patienter.

Kina utreder kritiserad forskare efter påstådd genmanipulation