En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-20 11:17

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/nyheter/vetenskap/liten-dinosaurie-med-skrackinjagande-slakting-upptackt/

Liten dinosaurie med skräckinjagande släkting upptäckt

Bild 1 av 2
Foto: Andrey Atuchin
Bild 2 av 2
Foto: Andrey Atuchin/Virginia Tech via AP

Med hjälp av två olika fossil har amerikanska forskare beskrivit en helt ny rovdinosaurie. Den nya arten var visserligen kort i rocken, men hade en desto mer skräckinjagande släkting.

Rätta artikel

Det är i tidskriften Nature Ecology & Evolution som den nya arten presenteras för första gången: en liten rovdinosaurie som tros ha varit en sorts föregångare eller åtminstone en avlägsen släkting till den betydligt större Tyrannosaurus rex.

Den nya dinosaurien, som fått det vetenskapliga namnet Suskityrannus hazelae, var inte högre än en knapp meter och vägde någonstans mellan 20 och 40 kg.

Suskityrannus hazelae levde för 92 miljoner år sedan, under den geologiska period som brukar benämnas yngre krita.

– Suskityrannus ger oss en inblick i evolutionen av tyrannosaurierna strax innan de tog över planeten. Den tillhör den fauna som precis föregick den ikoniska dinosauriefaunan som kom lite senare och där vi hittar berömda dinosaurier som Triceratops, Tyrannosaurus rex och anknäbbsdinosaurier, som Edmontosaurus, säger Sterling Nesbitt, assisterande professor vid Virginia Tech College of Science i USA, till tidskriften.

Sterling Nesbitt var också en av dem som hittade det nu analyserade fossilet i New Mexico 1998, fast då som en 16-årig elev med ett brinnande intresse för paleontologi.

Fossilet är långt ifrån komplett, men tillsammans med ett annat fossil av samma art, som upptäcktes 1997, tror sig forskarna veta ganska exakt hur Suskityrannus en gång såg ut.

Släktskapet med Tyrannosaurus rex till trots finns det flera skillnader mellan de båda arterna, konstaterar forskarna. Förutom den mest uppenbara, storleken, ser även fötterna annorlunda ut, samtidigt som huvudet är mer långsmalt. Hos Tyrannosaurus rex var huvudet mer "kompakt".