Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)

Avgörande upptäckt även om planeterna är livlösa

01:34. Forskare har upptäckt sju nya exoplaneter i Vintergatan. De liknar jorden i storlek och massa, och fyndet är det hittills mest lovande i sökandet efter liv utanför solsystemet.

KOMMENTAR. Astronomer har för första gången hittat sju planeter runt samma stjärna, bara 40 ljusår bort.

Two roads diverged in a wood, and I —

I took the one less traveled by,

And that has made all the difference.

Så skriver Robert Frost i dikten ”The road not taken”. Den belgiske astronomen Michaël Gillon och hans medarbetare kan säga samma sak. När andra genomsöker galaxen på jakt efter andra planeter studerar de ofta stjärnor som liknar vår sol. Men Michaël Gillons grupp valde i stället att titta på de minsta stjärnorna i vår närhet. Och det visade sig vara en mycket god idé.

I vattumannens stjärnbild fann de Trappist-1, en så kallad brun dvärg bara något större än planeten Jupiter, och nu har de upptäckt hela sju planeter runt den. På tre av dem kan det dessutom finnas flytande vatten, enligt artikeln som forskarna publicerar i veckans nummer av tidskriften Nature. Det är det största antalet planeter där det skulle kunna finnas liv som vi hittills har sett vid en stjärna.

Det är ett lustigt litet planetsystem astronomerna har hittat. Det ligger bara knappt 40 ljusår bort, och påminner en hel del om Jupiter och Jupiters månar fast ungefär 80 gånger större. En brun dvärg är större än en planet och mindre än en vanlig stjärna, och är så kall och lyser så svagt att den är svår att se på stjärnhimlen. De sex innersta planeterna vid Trappist-1 verkar väga ungefär lika mycket som jorden, och forskarna tror att de, precis som jorden, också kan vara stenplaneter, och inte gasplaneter som Saturnus och Jupiter. Den sjunde och yttersta planeten vet de ännu inte så mycket om.

Planeterna ligger riktigt nära sin sol, och det är därför deras temperatur kan likna jordens, trots att stjärnan är så kall. Omloppstiden för de sex innersta planeterna är mellan ett och ett halvt och 13 dygn. De ligger också i så kallad resonans, så att omloppstiderna är samordnade. Den innersta planeten går åtta varv runt stjärnan på samma tid som planet nummer två går fem varv, tredje planeten går tre och fjärde planeten två varv.

Ett sätt att hitta planeter runt andra stjärnor är att se hur ljuset från stjärnan skyms när en planet passerar framför dem. Och då är bruna dvärgar som Trappist-1 idealiska. Det är 80 gånger lättare att se skuggan av en jordlik planet där än på en stjärna av solens storlek.

Det blir också mycket enklare att studera planeternas klimat och vilka ämnen som finns i deras atmosfär, och det kommer Michaël Gillon och hans medarbetare att ägna sig åt de närmaste åren. Finns det mycket väte i atmosfären är det inte troligt att där finns liv, medan syre kan vara ett gott tecken. Inom ett decennium tror astronomerna att de har ett svar på frågan om liv har utvecklats på någon av planeterna.

Finns där flytande vatten borde förutsättningarna vara goda. En brun dvärg lever mycket, mycket länge, och livet skulle ha mycket längre tid på sig att utvecklas än på jorden.

Men även om svaret blir nej, och Trappist-1:s planeter är livlösa, har Michaël Gillon och hans medarbetare gjort en avgörande upptäckt. Det finns många fler bruna dvärgar i galaxen än vi känner till, och detta visar att även jordlika planeter är långt mer vanliga än vi trott. Det blir helt enkelt alltmer otroligt att jorden är den enda planeten i universum där det finns liv.

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstaganden i texten.