Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)

En tänkande maskin måste vilja oss väl

Analys. Intelligenta maskiner kan vara det bästa och sista människan uppfinner. Och det farligaste.

Nu i veckan publicerade tidskriften Neuron en artikel om hur vår hjärna registrerar informella hierarkier och hackordningar när vi börjar på en ny arbetsplats. Forskarna bakom studien kom från University College i London och från företaget Deepmind, grundat av Demis Hassabis som intervjuas i artikeln här intill.

Följer man de vetenskapliga tidskrifterna blir det tydligt att utvecklarna på Deepmind vill lära sig mer om hur vår hjärna och vår intelligens fungerar, och kopiera det. I maj kom en studie i Neuron, där Deepmind-forskare och psykologer från universitetet i Oxford undersökt hur vi planerar resor i tunnelbanan. Ett vanligt datorprogram kan pröva alla möjliga vägar och snabbt och lätt räkna ut vilken som är bäst, men forskarna ville förstå hur den mänskliga hjärnan, som saknar den möjligheten, hanterar samma uppgift.

Demis Hassabis och hans medarbetare omsatte snabbt lärdomarna i praktiken. Redan i oktober publicerades resultaten i tidskriften Nature: Deepmind hade utvecklat en maskin som själv kan lära sig att hitta rätt i Londons tunnelbana på samma sätt som människor gör.

Läs också: Världen tar stormsteg mot tänkande maskiner

Poängen var alltså inte att skapa ett program som kan hitta i tunnelbanan, utan att lära sig mer om hur vår intelligens fungerar. Visionen och det slutgiltiga målet för Deepmind är att förstå intelligensen, och skapa en intelligent maskin, en virtuell hjärna, som kan lösa vilket uppgift som helst. Då får vi också automatiskt lösningen på världens alla andra problem, menar Demis Hassabis.

Men alla är inte lika säkra på att det är en bra idé. Hur kan vi försäkra oss om att maskinens lösning på problemen också är en lösning som vi människor uppskattar?

En maskin som är intelligentare än vi skulle själv kunna bygga en ännu smartare dator, som i sin tur kan konstruera ännu bättre maskiner. Hur skulle sådana superintelligenta datorer se på oss? Som vi ser på myror? Eller som förråd av råvaror eller atomer som skulle kunna användas till något bättre? Kanske till något som inte är lika irriterande och gör lika mycket motstånd mot beslut som gynnar maskinen men inte mänskligheten.

Kosmologerna Stephen Hawking och Max Tegmark, entreprenören Elon Musk, datalogen Stuart Russell, fysikern och Nobelpristagaren Frank Wilczek och filosofen Nick Bostrom, även han intervjuad här intill, hör till dem som varnat för att en överlägsen artificiell intelligens är ett hot att ta på allvar. Den kan utveckla vapen vi inte förstår och utmanövrera världens ledare, och vi skulle vara helt beroende av superintelligensens inställning. Nick Bostrom jämför oss med gorillor: deras öde beror mer på våra handlingar än på vad de gör själva.