Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)

Upptäckten är början på en helt ny era för astronomin

10:37. Kip Thorne, Barry C Barish och Rainer Weiss tilldelas årets Nobelpris i fysik. DN:s Maria Gunther och professor Ulf Danielsson förklarar vad forskningen handlar om.

Kip Thorne, Rainer Weiss och Barry Barish tilldelas Nobelpriset i fysik 2017. DN:s vetenskapsredaktör Maria Gunther svarar på frågor om varför upptäckten av gravitationsvågor.

Varför fick just dessa priset?

– Kip Thorne och Rainer Weiss är två av initiativtagarna till experimentet Ligo, som mäter gravitationsvågor. Experimentet började planeras 1984, och i februari förra året presenterade de för första gången hur de mätt svallvågor från två kolliderande svarta hål. Barry Barish blev ledare för experimentet 1997 och blev avgörande för att det skulle fungera.

Vad innebär upptäckten?

– Att astronomer har fått ett helt nytt verktyg för att undersöka universum. Gravitationsvågor gör att vi kan se, eller snarare höra, saker som inte går att se med vanliga teleskop, som svarta hål som inte skickar ut något ljus alls.

Läs mer: Nobelpris i fysik för forskning om gravitationsvågor

Varför är det en så stor upptäckt?

– Det är början på en helt ny era för astronomin. Någon har jämfört det med att slå på ljudet i en stumfilm av en konsert med en symfoniorkester. Vi har fått ett helt nytt fönster ut i universum. Dessutom är Ligos mätning det första beviset på att svarta hål verkligen existerar.

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstaganden i texten.