Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)

Mest avlägsna galaxen upptäckt

Foto: Nasa/TT

Forskare i USA har upptäckt en galax på ett längre avstånd från jorden än vad som tidigare observerats. Den fanns när universum hade existerat i bara 700 miljoner år, det vill säga strax efter Big Bang.

Avståndet till galaxen, som har beteckningen z8—GND—5296, är med andra ord ofattbart. Den upptäcktes med hjälp av en ny avancerad spektrograf vid det väldiga Keckobservatoriet på Hawaii.

Avståndet till astronomiska objekt mäts med förskjutningen av våglängderna från deras ljus, den så kallade rödförskjutningen.

Väldigt få galaxer har bekräftats med en rödförskjutning större än sju på den skala som används i den här sammanhangen. Men den nyupptäckta galaxen har en rödförskjutning på 7,51 vilket är nytt rekord med råge.

Detta motsvarar ett avstånd på drygt 13 miljarder ljusår — vilket har tagit oss närmare Big Bang än någonsin tidigare.

Det kan vara värt att påpeka att det vi ser alltså hände vid tiden strax efter universums uppkomst. Så lång tid har det tagit för ljuset från galaxen att nå oss. Sällan har väl begreppet "titta bakåt i tiden" känts mer relevant.

Enligt forskarna, som publicerar sina resultat i Nature, antyder färgskiftningen från galaxen att den är rik på metaller.

Analyserna visar också att extremt många stjärnor bildats på kort tid i galaxen, motsvarande 330 solar av vår egen sols storlek per år. Detta är 100 gånger fler än vad som numera bildas i vår egen galax.

Möjligen hänger detta samman med att stjärnbildningen i galaxerna var mer intensiv när universum var ungt. Den nyupptäckta galaxen befinner sig tidsmässigt precis i det skede då de första galaxerna tros ha uppstått. Innan dess, under den period som brukar kallas de kosmologiska mörka tidsåldrarna, fanns inga fasta himlakroppar, inga stjärnor eller planeter, och följaktligen heller inget ljus.