Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

”Något helt nytt som ingen kunnat göra förut”

Mätinstrumentet IceCube i isen på Antarktis har för första gången sett neutriner från bortom solsystemet. Olga Botner, professor i experimentell elementarpartikelfysik vid Uppsala universitet, är talesperson för IceCube och svarar på fyra frågor om genombrottet.

1 Tidskriften Physics World har utsett de nya resultaten från IceCube till årets fysikgenombrott. Hur är det att få en sådan utmärkelse?

–Att ha en dröm som man tror på, att genomföra den och visa att principen fungerar, och sedan få erkännandet som utnämningen till årets genombrott – det är både roligt och stort.

2 Varför fick ni utmärkelsen, tror du?
– Vi har för första gången upptäckt ett flöde av kosmiska neutriner från utanför solsystemet. Det är en vetenskaplig bedrift. Dessutom har vi åstadkommit ett stort och känsligt instrument under väldigt svåra förhållanden nere på Antarktis. Det spelar också roll.

3 Hur stor är upptäckten av neutriner från bortom solsystemet?

– Jag skulle bli glad om jag om 20 år kunde säga att det här var början till neutrinoastronomin. Det är något helt nytt som ingen har kunnat göra förut. Nu kan vi göra det med det väldigt speciella instrumentet som IceCube är.

4 Har du varit på Sydpolen?

– Nej, men jag hoppas kunna åka dit om vi får pengar till nya installationer. Dels vill vi bygga en större IceCube, dels en tätare inre detektor. Vi har alltid två personer där som ser till att elektroniken fungerar, och som övervintrar på Antarktis under tiden då det är kallt och mörkt och flygplan varken kan landa eller starta.

Fotnot: Olga Botner var handledare åt Maria Gunther när hon var doktorand 1993-98.