Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Nu hoppas forskare på ämnet grafen

När tillgången till råvaror sinar måste industrin hitta nya vägar. Kanske kan mirakelmaterialet grafen användas i stället.

Graphene Flagship sjösattes på Chalmers i Göteborg för två veckor sedan. Det är EU:s hittills största forskningssatsning: ett samarbete mellan forskare i hela Europa om det nya materialet grafen (uttalas med betoning på sista stavelsen).

Grafen är en tunn skiva av kol, bara ett atomlager tjockt, och är böjligt, lätt och starkt och leder både ström och värme mycket bra. Forskarna i projektet hoppas bland annat på att materialet ska kunna ersätta många hotade grundämnen.

Läs mer: Smarta mobiler hotar sällsynta grundämnen

– Grafen är genomskinligt och leder ström. Därför är det intressant för elektronik där du behöver släppa igenom ljus och samtidigt ha en elektrisk funktion, till exempel där vi i dag använder indiumtennoxid, säger Mikael Fogelström, professor vid institutionen för mikroteknologi och nanovetenskap vid Chalmers.

Grafen kan också generera ström om en del av materialet är varmare än en annan.

– Det kunde betyda att om du pratar i en mobil så värmer du inte bara upp apparaten. Det blir också en återkoppling så att batteriet laddas upp, säger Mikael Fogelström.

Men än så länge är det långt till färdiga produkter.

– Vad som är science och vad som är science fiction är svårt att veta. Men jag tror att grafen kan lätta på trycket på sällsynta metaller, säger Mikael Fogelström.