Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)

”Nu måste fysikerna lära sig mer om partikeln”

Upptäckten av Higgspartikeln är århundradets största fysikhändelse, enligt DN:s vetenskapsredaktör Maria Gunther Axelsson. Här svarar hon på tre frågor om Nobelpriset i fysik.

Varför fick just dessa priset?
Francois Englert var tillsammans med Robert Brout (som avled 2011) först med att formulera teorin om det vi nu kallar Higgsfältet. Peter Higgs publicerade en liknande teori lite senare, och var först med att förutsäga att Higgspartikeln existerar.

Vad innebär Higgsupptäckten?
Upptäckten av Higgspartikeln visar att Higgsfältet finns, och Higgsfältet ger elementarpartiklarna massa. Om inte partiklarna hade någon massa skulle de fara runt med ljusets hastighet, och vi skulle inte existera. Men Higgsfältet bromsar ned dem, som om de skulle simma i vatten.
Higgspartikeln är som en liten krusning på ytan på Higgsfältet. Fältet självt kan vi varken se eller undersöka, men Higgspartikeln ger oss möjlighet att få veta mer om fältet.

Varför är det en så stor upptäckt?
Det här är århundradets största fysikhändelse. Nu är vår teori om materians minsta beståndsdelar komplett. Till att börja med löste teorin om Higgsfältet ett av partikelfysikens svåraste problem - var partiklarnas massa kommer ifrån - på ett mycket elegant sätt. Men en teori som inte har bekräftats av experiment är inget värd. Att fysikerna på Cern till slut, efter nästan 50 år, kunde hitta Higgspartikeln och visa att teorin håller är ett stordåd, på många sätt. Higgspartikeln är en mycket speciell sorts partikel, och det krävdes enorma maskiner, helt ny teknologi, och nästan 30 års arbete av tiotusentals personer för att lyckas. Och då har arbetet bara börjat. Nu måste fysikerna lära sig mer om partikeln och hur den fungerar.