En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-08-22 07:12

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/nyheter/vetenskap/ny-detaljerad-3d-karta-visar-hur-vintergatan-ser-ut/

Ny detaljerad 3D-karta visar hur Vintergatan ser ut

3D-kartan över Vintergatan som skapats vid universitetet i Warszawa. Foto: Jan Skowron/University of Warsaw

Astronomer i Warszawa har skapat den mest avancerade 3D-kartan över Vintergatan hittills.

Studien visar att vår galax har formen av en förvrängd platta – inte platt som man tidigare trott.

Under torsdagen presenterades en avancerad tredimensionell karta som visar att vår galax Vintergatan är betydligt mer ojämn i strukturen än vad forskare hittills har känt till, enligt en ny polsk studie som publicerats i tidskriften Science.

– För första gången skildras hela vår galax, från kant till kant av plattan, i en karta med precisa avstånd, säger Andrzej Udalski, medförfattare till studien, till Reuters.

Astronomer har lyckats skapa kartan genom att följa tusentals jättestjärnor utspridda över hela galaxen och resultatet av studien visar en skev och snedvriden platta.

– Stjärnorna 60.000 ljusår bort från Vintergatans center är uppemot 4.500 ljusår över eller under den galaxiska plattan, säger Dorota Skowron, en av forskarna som gjort studien vid universitetet i Warszawa, till The Guardian.

I februari presenterades en australisk och kinesisk studie, som kom fram till ett liknande resultat om Vintergatans snedvridna form.

Fram tills nu har forskare försökt skapa en bild av Vintergatan genom att mäta avståndet mellan olika landmärken i galaxen. Det finns över 100 miljarder stjärnor i Vintergatan, inklusive vår sol.