En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-02-28 05:02

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/nyheter/vetenskap/ny-tyrannosaurus-art-dopt-till-dodens-lieman/

Ny tyrannosaurus-art döpt till dödens lieman

Dinosaurien var över två meter hög.
Dinosaurien var över två meter hög. Foto: Julius Csotonyi/AFP

Forskare i Kanada har upptäckt en tidigare inte identifierad tyrannosaurus-art som döpts till ”dödens lieman”.

Dinosaurien levde i Nordamerika för omkring 80 miljoner år sedan, uppger BBC.

DN Text

Delar av dinosauriens fossilerade skalle hittades av en lantbrukare 2010, när han var ute och vandrade i närheten av byn Hays i den kanadensiska provinsen Alberta.

– Det var helt fantastiskt att hitta käkbenet. Vi visste att det var speciellt eftersom man tydligt kan se de fossilerade tänderna, säger John De Groot som har ett stort intresse för paleontologi till BBC.

Dinosaurien hade över sju centimeter långa tänder.
Dinosaurien hade över sju centimeter långa tänder. Foto: Julius Csotonyi/AFP

Den köttätande dinosaurien var cirka 2,4 meter hög och hade lång nos, knölar på huvudet och långa knivliknande tänder som var över sju centimeter långa.

Det grekiska namnet Thanatotheristes degrootorum betyder dödens lieman.

– Vi valde ett namn som förkroppsligar vad den här tyrannosaurien var, den enda kända stora toppredatoren på den här tiden i Kanada, dödens lieman, säger Darla Zelenitsky, professor i paleobiologi och medförfattare till studien som publicerades i tidskriften Cretaceous Research förra månaden.

Arten är den äldsta kända tyrannosaurien som har hittats i Nordamerika.

Liten dinosaurie med skräckinjagande släkting upptäckt