En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-12-18 16:33

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/nyheter/vetenskap/nyupptackt-bakteriestam-kan-forklara-varfor-bondekultur-gick-under/

Nyupptäckt bakteriestam kan förklara varför bondekultur gick under

En grupp forskare har upptäckt den äldsta bakteriestammen som orsakar pest.

Dna-analyser från ett stort antal stenåldersåldersbönder, bland annat från två individer från Gökhem i Västergötland, kan nu förklara varför Europas första bondekultur gick under.

Viviana Canoilas
Rätta artikel

Den nyupptäckta bakteriestammen är den äldsta hittills och i forskarnas studie finns starka argument för att pestepidemin började för ungefär 5.700 år sedan i Trypillja utanför Kiev.

Arkeologerna och dna-forskarna, som kommer från Sverige, Frankrike och Danmark, har nu publicerat sin studie i den vetenskapliga tidskriften Cell.

Deras studie består av dna-analyser av ett stort antal stenåldersbönder från Gökhem utanför Falköping i Västergötland. Bakteriestammen har bland annat hittats i kvarlevorna av en 20-årig svensk kvinna som dog för omkring 5 000 år sedan.

Förutom att bakteriestammen är den äldsta som hittills upptäckts är det något annat som fascinerar forskarna.

Jämfört med andra stammar kunde forskarna slå fast att den aktuella bakteriestammen är den mest basala. Det innebär att det är den bakteriestam som är närmast det genetiska ursprunget av bakterien yersinia pestis, som orsakar pest.

Forskarna menar också att upptäckten kan ge oss en ny teori hur pesten spred sig och därmed förklara hur Europas första bondekultur kunde gå under.

Läs mer: Karin Bojs: Pesten knäckte Europas första jordbrukare