Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)

Prisad kvinnlig forskare: ”Kön borde inte spela någon roll”

Ruth Pöttgen och Marianne Liebi.
Ruth Pöttgen och Marianne Liebi. Foto: Emma Burendahl

Partikelfysikern Ruth Pöttgen och ingenjören Marianne Liebi får pris för sina arbeten inom mörk materia och röntgenteknik. Priset delas ut av L’Oréal-Unesco For Women in Science, som belönar kvinnor i början av deras forskarkarriär.

– I slutändan hoppas jag att ett sådant här pris inte kommer behövas, säger Marianne Liebi.

Priset, som riktar sig till kvinnliga forskare inom naturvetenskapliga ämnen, finns i 50 länder och har funnits i 19 år men lanserades i Sverige först 2015. Pristagarna har även en chans att nomineras till ett internationellt pris kallat ”For women in science rising talents”.

Årets pristagare är partikelfysikern Ruth Pöttgen och ingenjören Marianne Liebi.

Ruth Pöttgen är lektor vid Lunds universitet och forskar på mörk materia. Närmare bestämt vad mörk materia är uppbyggd av. Hon har tidigare i sin forskarkarriär arbetat vid CERN i Schweiz innan hon doktorerade vid Johannes Gutenberg universitetet i Tyskland. Efter det spenderade hon ett par år vid Stockholms universitet och håller nu på att starta en egen forskargrupp i Lund.

Hon får priset med motiveringen: ”för experimentellt utforskande av universums mörka materia”.

Marianne Liebi är forskare vid Chalmers tekniska högskola. Hon doktorerade vid ETH i Schweiz inom livsmedel och materialvetenskap. Nu arbetar hon med röntgenteknik vid MAX IV-laboratoriet i Lund. Det är ett nybyggt och inte ens helt färdigt laboratorium för forskning med så kallat synkotronljus.

Hon får priset med motiveringen: ”för konstruktivt användande av avancerade avbildningsmetoder för biomaterial med mål att förstå kopplingen mellan molekylära och mekaniska egenskaper”.

Marianne Liebi arbetar mest med utveckling av metoderna för att använda röntgentekniken som finns vid MAX IV-laboratoriet. Det var också den som från början lockade henne att komma hit.

– Det som är nytt med det vi gör är att man kan titta på material i flera skalor. Så man kan studera ett objekt och se allt från hur den är uppbyggd på en storleksnivå som vi kan se med blotta ögat till sådant som är tusen gånger mindre än ett hårstrå du har på huvudet.

Den här tekniken kan komma att bli väldigt användbar inom ett flertal områden och Marianne Liebis grupp studerar redan nu mänsklig benstruktur.

– Vi har startat ett projekt där vi utvecklar implantatmaterial som efterliknar ben. Där kan vi använda det vi lär oss om ben på mikroskopisk nivå för att göra materialen starkare och mer lika riktiga ben.

Hon tycker att priset fyller en viktig funktion men hoppas på att den här typen av priser inte kommer behövas i framtiden.

– I slutändan hoppas jag att ett sådant här pris inte kommer behövas. Det borde inte spela någon roll om man är man eller kvinna, det borde vara för alla unga forskare.

Det är fortfarande fler män inom naturvetenskap, speciellt på högre poster. Men Marianne Liebi tycker inte att hon har haft någon nackdel av att vara kvinna i en mansdominerad värld.

– Alla mina handledare har varit män, men jag har alltid uppmuntrats att satsa och har alltid fått stöd.

Hon påpekar även att vetenskap blir bättre av mångfald.

– Vetenskap handlar inte om enskilda genier utan om samarbete. Det är bra att ha personer från olika bakgrunder, som har studerat olika ämnen i olika länder. Så det finns plats för fler kvinnor.

Hon har ett meddelande till unga kvinnor som är intresserade av naturvetenskap:

– Var inte rädd för att testa om du har motivationen och vill satsa. Det är roligt, så våga testa.

Priset är ett samarbete mellan L'Oréal Sverige, Svenska Unesco-rådet och Sveriges unga akademi. Den sistnämnda är en organisation som som arbetar med att främja unga forskare och startades på initiativ av Kungliga Vetenskapsakademien 2011.

Prisutdelningen sker i Bankhallen i Stockholm, onsdag den 7 mars klockan 16.15. Prisutdelare är ministern för högre utbildning och forskning, Helene Hellmark Knutsson.