Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)

Rymdkrockar skapar bra miljö för liv

Stenar från rymden kan inte bara föra liv från jorden. De kan också skapa goda förutsättningar för liv på jorden. Det visar en ny svensk studie.

De nya studierna har genomförts i Locknekratern i Jämtland där forskare från Naturhistoriska riksmuseet i Stockholm har kunnat påvisa att hettan från nedslaget har skapat en bra grogrund för mikroorganismer.

Den stora meteorit som träffade jorden för 455 miljoner år sedan skapade inte bara en stor krater utan värmde också upp berggrunden på platsen – som när den kosmiska krocken inträffade bestod av hav.

Enligt forskarna bildades ett område med högre temperatur än omgivningen när stenen trängde ned i marken. I de sprickor som fanns där, eller som också de kan ha bildats vid kollisionen, spolades sedan mikroorganismer ned och förökade sig.

Beviset på detta har forskarna kunnat hitta i form av fossila svampar i Locknekratern, skriver Naturhistoriska riksmuseet i ett pressmeddelande.

För några dagar sedan kunde andra forskare konstatera att en träff av en stor meteorit också kan slunga upp stora mängder sten ut från atmosfären. Om kraften i nedslaget är stort nog kan en del av dessa stenar övervinna jordens gravitationsfält och nå andra planeter – som Mars.

På så sätt kan ett eventuellt liv på vår grannplanet ha haft sitt ursprung på jorden.

Forskarna på Naturhistoriska riksmuseet skriver också att de nya resultaten visar att det lönar sig att leta efter spår av liv i de största av Mars kratrar. Platser där meteoriterna varit stora nog för att skapa hög värme och därmed bra omständigheter för livet att få fäste.