Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)

Sex med arkaiska människor vanligt

Vår egen art, den moderna människan, tycks ha haft sexuellt utbyte med kvarlevande arkaiska människor oftare än väntat. En ny svensk studie avslöjar att fenomenet var utbrett även i Asien.

Tidigare har forskare slagit fast att alla människor utanför Afrika bär spår av genetisk uppblandning med neandertalare.

Nyare rön visar att aboriginerna i Australien och papuanerna på Nya Guinea är uppblandade med en annan arkaisk människotyp, denisovanerna, som var relativt nära släkt och samtida med neandertalarna, men förekom i Asien.

Den svenska studien, som publiceras i tidskriften Pnas, ger nu belägg för att även människorna i Sydostasien och södra Kina bär på gener från denisovanerna. Detta har inte konstaterats tidigare.

– Det är lite kontroversiellt. Men vi har använt oss av kraftfullare metoder än vad som använts tidigare, säger Mattias Jakobsson, populationsgenetiker på Uppsala universitet.

Han påpekar att den genetiska signalen hos sydostasiaterna är ganska svag, runt en procent, vilket är mycket mindre än hos aboriginer och papuaner där inslaget av denisovangener är cirka fyra procent.

Hybridiseringen med denisovanerna ägde rum relativt sent, för bara 20.000 till 40.000 år sedan.