En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-12-16 12:42

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/nyheter/vetenskap/simpsons-fyllt-av-matematiska-skamt/

”Simpsons” fyllt av matematiska skämt

Bild 1 av 3 ”Jag tror att ett av de viktigaste skälen till att matematiker kan vara så roliga är att de tänker annorlunda och ser på världen annorlunda.” Foto: Agnes Stuber
Bild 2 av 3 David X Cohen är en av manusförfattarna till tv-serierna ”Simpsons” och ”Futurama”. Han har läst fysik vid Harvard, datavetenskap vid Berkeley och publicerat en artikel i den vetenskapliga tidskriften Discrete Applied Mathematics. Foto: Foto: Futurama/Twentieth Century Fox
Bild 3 av 3 Homer Simpsons svarta tavla i avsnittet ”The wizard of Evergreen terrace”. Den första formeln förutsäger massan hos Higgspartikeln. Den andra är en ekvation som inte är möjlig enligt Fermats stora sats. Den tredje talar om att universums densitet är så stor att det till slut kommer att dras ihop av gravitationskraften. Den fjärde handlar om så kallad topologi och hur man kan omvandla en munk till en sfär genom att bita lite i den.

”Simpsons” innehåller mängder av skämt som det krävs djupa kunskaper i matematik för att förstå. I sin nya bok utreder författaren Simon Singh sambandet mellan matematik, humor och världens mest framgångsrika tecknade tv-serie.

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in