Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Svenska fyndet avslöjar européernas ursprung

Alla européer är en blandning av jägare, bönder från Mellanöstern och invandrare från öster som är släkt med Amerikas urbefolkning. Det visar dna från 8.000 år gamla skelett från Motala och andra delar av Europa och från fler än 2.000 nutida människor.

Europa befolkades av tre vågor av invandrare i stället för två som forskarna tidigare trott.

– Det fattades en genetisk komponent, och den har vi nu identifierat. Det är faktiskt något som förbinder européer med Amerikas ursprungsbefolkning, säger Johannes Krause, professor i arkeogenetik vid Eberhard Karls-universitetet i Tübingen i Tyskland.

Han och hans kolleger har tagit fram dna från fynd av forntida människor i olika delar av Europa, bland annat från skallar och ben från en 8 000 år gammal begravningsplats på botten av en liten sjö i Motala i Östergötland – de äldsta skelett funna i Sverige som blivit dna-analyserade – och jämfört med arvsmassan för 2 354 människor som lever i dag. Resultaten publiceras i veckans nummer av tidskriften Nature.

– Jag blev förvånad av våra resultat: att alla dagens européer är en blandning av samma tre genetiska komponenter, säger Johannes Krause.

De första människorna kom till Europa för mer än 40.000 år sedan och levde som jägare och samlare. För mellan 7.000 och 8.000 år sedan kom en invandringsvåg från Mellanöstern som tog med sig jordbruket till kontinenten. Det har forskarna känt till tidigare.

Men européerna bär också på dna från invandrare från stäppmarkerna i östra Europa som kom hit under bronsåldern.

– De kom till Europa för mindre än 7.000 år sedan. Vi har visat att deras arvsmassa inte fanns här tidigare, säger Johannes Krause.

Den sista gruppen har förfäder i Sibirien som är en länk till de första amerikanerna. Därför är européer närmare släkt med Amerikas ursprungsbefolkning än med människor som lever i Sydostasien, trots att Amerika koloniserades från Asien.

Efter bronsåldern verkar befolkningen i Europa ha varit i stort sett stabil.

– Vi ser inga fler tecken på några större folkvandringar förrän folkförflyttningarna som ägde rum på 1900-talet, säger Johannes Krause.

Ett annat resultat som förvånar honom är att arvsmassan från de forntida människorna visar att redan bland jägarna och samlarna som levde i Europa innan jordbruket kom hit fanns anlag för det typiska nordeuropeiska utseendet med ljus hy och blå och gröna ögon. Tidigare har forskare spekulerat om att de uppkom med jordbruket eftersom bönderna åt mindre kött och blev mer beroende av att ta upp d-vitamin från solljuset.

– Man kan spekulera att i den här riktigt mörka delen av världen som kallas Europa så kan även jägare och samlare drabbas av d-vitaminbrist, och då kan ljus hy vara en fördel. Det förklarar förstås inte de blå ögonen. Men de kan ha uppkommit genom sexuellt urval, säger Johannes Krause.

Fakta.

Forskarna tog fram dna från sju 8 000 år gamla skelett från jägare och samlare funna vid utgrävningsplatsen Kanaljorden i Motala i Östergötland, ett lika gammalt skelett från Luxemburg och en 7 000 år gammal bonde i Tyskland.

De jämförde dessa med dna från andra fynd av forntida männi­skor och från 2 345 nutida människor.

Resultaten visar att alla dagens européer är en blandning av tre grupper: jägare och samlare från Västeuropa, jordbrukare från Mellanöstern och invandrare från östra Europa som har för­fäder i Sibirien.