Mitt DN - skapa ditt nyhetsflöde Mina nyhetsbrev Ämnen jag följer Sparade artiklar Kunderbjudanden Kundservice och prenumeration Logga ut

Svenskar får pris för skojig forskning

Foto: Peter Dejong/AP

Vinkännare uppfattar doften av en enda bananfluga i ett glas. Frimärken avslöjar penisens funktion. Och voodoo kan lindra konflikter i arbetslivet. Det är några av genombrotten som belönas med årets IgNobelpris.

Två svenska forskargrupper fanns med när årets IgNobelpris delades ut i Sanders Theatre vid Harvarduniversitetet i Boston i torsdags kväll lokal tid. På läktarna satt 1.100 åskådare som traditionsenligt kastade pappersflygplan mot scenen under firandet av forskning som ”först får dig att skratta och sedan att tänka”.

– När jag fick besked om priset på telefon tackade jag först nej, säger Peter Witzgall, professor i kemisk ekologi vid Sveriges lantbruksuniversitet i Alnarp.

Efter åratal av motstånd hade han till slut lyckats publicera viktiga rön om att bananflugehonor lockar till sig hannar med ett visst doftämne. Senare visade han att samma doftämne gör att vintestare kan sniffa sig till att en enda flughona badat i ett glas vin under några minuter, och sedan tagits bort.

Peter Witzgall misstänkte att illasinnade kolleger nominerat vinstudien till IgNobelpriset för att förlöjliga hans forskning. Men när han insåg att priset tidigare gått till många högst seriösa forskare ringde han tillbaka och tackade ja.

Bland svenskarna på plats i Boston finns även Gabriela-Alina Sauciuc, primatforskare vid Lunds universitet. Hon har studerat schimpanser och besökare på Furuviks djurpark och kommit fram till att de båda arterna imiterar varandra lika mycket.

– Jag tror att priset bidrar till att väcka allmänhetens intresse för vetenskap, säger Gabriela-Alina Sauciuc.

Dessa upptäckter fick årets IgNobelpris

Medicin.

Njurstenar lossnar i berg- och dalbanan

Inspirationen kom från berättelser om folk som kissat ut en njursten efter en tur i berg- och dalbana. Amerikanska forskare bestämde sig för att undersöka fenomenet. En konstgjord njure av silikon som innehöll urin och riktiga njurstenar fick åka berg- och dalbana på Disneyworld i Florida. Upprepade experiment visade att andelen njurstenar som lossnade var högst när låtsasnjuren placerades längst bak i vagntåget.

Antropologi.

Apor och människor apar efter lika mycket

En grupp lundaforskare åkte till Furuviks djurpark för att studera hur schimpanser och djurparksbesökare härmar varandra. Apor har rykte om sig att vara sämre än människor på att imitera. Men resultaten visade att båda arterna härmade varandra lika mycket. Ungefär en tiondel av båda arternas alla handlingar var efterapningar av den andra arten, enligt forskarna.

Biologi.

Vinkännare uppfattar en flugas doft

En enda bananfluga kan fördärva ett helt glas vin. Det visar ett experiment med åtta professionella vinprovare. Men det gäller enbart bananflugehonor, som till skillnad från hannarna varje timme utsöndrar någon miljarddels gram av ett doftämne. Forskarna doppade en fluga i vinet under fem minuter innan de tog bort den. Vinprovarna uppfattade flugans doft och tyckte att den var ”störande”.

Kemi.

Spott är ett bra rengöringsmedel

Vid ett laboratorium för konservering av museiföremål i Lissabon föredrog delar av personalen sin egen saliv framför andra rengöringsmedel på ytor täckta av bladguld eller ömtålig färg. Forskare jämförde flera rengöringsmedel, inklusive saliv. De såg att saliv fungerar bäst på grund av att det innehåller enzymet amylas – och föreslår en vattenlösning med enzymet som ett mer hygieniskt alternativ till spott.

Medicinsk utbildning.

Hur får man syn på sin egen tarm?

Den japanske läkaren Akira Horiuchi har upptäckt att en ny typ av endoskop – en böjlig slang utrustad med en kamera – lämpar sig utmärkt åt att undersöka den egna tjocktarmen. Hela undersökningen tog bara fyra minuter. Akira Horiuchi konstaterar att undersökningen endast orsakar måttligt obehag.

Litteratur.

Flertalet läser inte bruksanvisningen

Högutbildade människor är mindre benägna än lågutbildade att läsa bruksanvisningen till en ny fjärrkontroll eller annan invecklad manick. Det visar en enkätstudie med 170 konsumenter i USA. En högre andel män än kvinnor uppger att de läser instruktionsböcker. Men studien bygger enbart på enkätsvar, och inte på direkta observationer av vem som faktiskt läser instruktionerna.

Nutrition.

Kannibalism ger få kalorier

Den brittiske arkeologen James Cole har räknat ut att människor innehåller relativt få kalorier per kilo kroppsvikt jämfört med andra djur som ingick i typisk stenålderskost. Arkeologiska fynd tyder på att våra föregångare emellanåt ägnade sig åt kannibalism. Varför? James Cole tror att människors motiv att äta varandra inte enbart handlar om behovet av näring.

Fred.

Därför skriker bilister bakom ratten

Forskare i Valencia har intervjuat spanska bilister om hur ofta och varför de vrålar och svär åt sina medtrafikanter. En dryg fjärdedel av förarna medgav att de regelbundet utdelade förolämpningar från förarsätet. Den vanligaste orsaken var att någon brutit mot en trafikregel. Ett annat skäl, som 1,6 procent åberopade, var att ”alla gör det”.

Reproduktiv medicin.

Frimärken mäter penisens funktion

Tre amerikaner belönas för att de lyckats använda frimärken till att skilja mellan psykologiska och biologiska orsaker till impotens. En potent man har varje natt flera erektioner under REM-sömnen. Fenomenet kan mätas så här: klistra en remsa av fyra frimärken runt penisen före sänggående. Om perforeringen har brustit på morgonen är den biologiska förmågan till erektion intakt. Metoden har fått genomslag i populärkulturen; den ingår i ett avsnitt av teveserien Sex and the city.

Ekonomi.

Det hjälper att plåga en docka

Lider du av att ha en usel chef? Då hjälper voodoo. På webbplatsen http://dumb.com/voodoodoll/ fick en grupp försökspersoner namnge en voodoodocka med sin chefs initialer. Via datormusen fick de sedan tortera dockan med nålar, eld eller en tång. Försöksdeltagarna som torterat sin virtuella chef hade efteråt en starkare känsla av rättvisa än medlemmarna i en kontrollgrupp.

Fakta.IgNobelpriset

IgNobelpriset belönar forskning som först får dig att skratta, sedan att tänka.

Priset instiftades av Marc Abrahams och delas i år ut för 28:e gången.

Tio priser delas ut varje år. Pristagarna belönas med äran och en sedel på 10 biljoner zimbabwiska dollar.