Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Tidigaste spiralgalaxen upptäckt

Amerikanska astronomer har upptäckt vad de tror är den hittills tidigaste spiralgalaxen i det tidiga universum. Den bildades för nära elva miljarder år sedan, rapporterar tidskriften Nature.

De upptäckte den ovanligt tydliga spiralgalaxen när de med hjälp av det stora Hubbleteleskopet tog bilder på 300 mycket avlägsna galaxer i det tidiga universum.

Forskarna hade inte väntat sig att finna en spiralgalax från en så tidig epok, eftersom de trott att förhållandena då inte gynnade bildandet av sådana galaxer. Miljön var mycket tuffare under det tidiga universum, galaxer krockade betydligt oftare med varandra, stjärnor bildades och svarta hål växte mycket snabbare.

– Det faktum att den här galaxen existerar är häpnadsväckande. Vi har trott att sådana galaxer med så tydliga och väl definierade spiralarmar helt enkelt inte existerade så tidigt i universums historia, säger David Law, huvudförfattare till studien.

Galaxen, döpt till det föga glamorösa namnet BX442, är ganska stor jämfört med andra galaxer. Ljuset från galaxen har färdats till oss under 10,7 miljarder år. Normalt är yngre galaxer ganska otydliga och oregelbundna.

– Vår första tanke var, varför är den här så annorlunda, så tydlig och så vacker, säger David Law.

Astronomerna har frågat sig varför BX442 liknar de galaxer som är vanliga i dag, men var så sällsynta då. Law tror att den var granne med en dvärggalax och att dragningskraften mellan dem skapat det väldefinierade spiralmönstret.

De ser vissa tecken på ett enormt svart hål mitt i galaxen, och de ska nu fortsätta studera den ovanliga spiralgalaxen för att bland annat klarlägga vilka typer av stjärnor som finns i den.

Astronomerna hoppas att studierna ska hjälpa dem att förstå hur spiralgalaxer, som exempelvis vår egen Vintergata, bildades i det allra tidigaste universum.

Spiralgalaxer

En spiralgalax är en galax i form av en skiva där stjärnor och nebulosor fördelar sig i skivan på ett sådant sätt att det uppstår ett spiralmönster, så kallade spiralarmar. Mitten av skivan är ofta mer eller mindre klotformig medan ytterkanterna består av en eller flera armar som är vindade runt centrum.

Spiralmönstret tros bildas när stjärnor och gas i galaxen roterar i ett ganska fast mönster. Armarna består av områden där stjärntätheten är relativt sett större.

Källa: Nationalencyklopedin