Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Tre frågor och svar om fysikpriset

01:49. Japanen Takaaki Kajita och kanadensaren Arthur B McDonald får dela på 2015 års Nobelpris i fysik. Olga Botner från Nobelstiftelsen förklarar varför just Kajita och McDonald prisades.

Japanen Takaaki Kajita och kanadensaren Arthur B McDonald får dela på 2015 års Nobelpris i fysik. DN:s vetenskapsredaktör Maria Gunther reder ut varför just Kajita och McDonald prisades.

Vad belönas pristagarna för?

– De har upptäckt att neutrinon, en gäckande liten partikel som är mycket svår att upptäcka men som finns i mängder i hela universum, kan byta identitet, och därför har en liten massa, trots att forskarna trodde motsatsen i 50 år.

Vilka är de och vad har de gjort?

– Japanen Takaaki Kajitas forskargrupp undersökte neutriner från atmosfären med hjälp av en jättelik undervattenstank. Kanadensaren Arthur McDonald har en tank med tungt vatten som mätte neutriner från solen. Båda upptäckte att neutriner försvann oförklarligt. Förklaringen var att de hade bytt skepnad.

Vad betyder upptäckten?

– Den ändrade helt det vi visste om hur universum fungerar, men öppnar också en massa andra frågor, som varför neutrinerna kan ha en sån otroligt liten massa utan att den är noll.