En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-01-19 13:34

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/nyheter/vetenskap/upptackt-kvasar-600-biljoner-ganger-ljusare-an-solen/

Upptäckt: Kvasar 600 biljoner gånger ljusare än solen

En illustration av hur kvasaren, som har katalognummer J043947.08+163415.7, kan se ut. Foto: ESA/Hubble, NASA, M. Kornmesser

En kvasar som lyser 600 biljoner gånger mera kraftfullt än solen har upptäckts av en internationell forskargrupp. Galaxkärnan bedöms som en av de starkaste lysande som finns i hela universum.

Clas Svahn
Rätta artikel

10/1 2019 kl 06.50: Texten har tillfogats en rättelse.

Det är forskare från USA och Tyskland som efter 20 års letande och med hjälp av rymdteleskopet Hubble har hittat den mycket avlägsna men oerhört kraftfulla kvasaren, som har bildats ur ett supermassivt svart hål som fått den omkringliggande gasen att lysa.

Ljusstyrkan är 600 biljoner gånger starkare än vår egen sols.

Kvasaren är rena barnkammaren och ur dess skiva av gas tror forskarna att omkring 10.000 stjärnor per år föds. Kvasaren ger en inblick i hur det gick till när det tidiga universum bildades, menar forskarna.

Trots att den alltså lyser med en styrka som är närmast ofattbar var kvasaren mycket svår att upptäcka då den ligger omkring 13 miljarder ljusår från jorden. Att den över huvud taget gick att beror på en ren slump.

Mellan jorden och kvasaren ligger en galax, alltså ett helt stjärnsystem med kanske hundra miljarder stjärnor, som fungerar som ett förstoringsglas – en så kallad gravitationslins.

Det ljus som kommer från kvasaren böjs och förstärks av galaxen och kan på så vis upptäckas från jorden.

I ett pressmeddelande på Hubbleteleskopets webbplats konstaterar forskarna att galaxen och kvasaren trots det har varit mycket svåra att skilja åt. Jordbundna teleskop kan inte skilja dem åt då atmosfären stör bilden.

Forskarna skriver att kvasaren sannolikt är så stark att det blir svårt att hitta någon som kan överglänsa den. Men universum är stort och har bjudit på större överraskningar än så.

På onsdagen kom också nyheten att en av Hubbleteleskopets kameror har slutat fungera. Enligt den amerikanska rymdstyrelsen Nasa är det teleskopets primära vidvinkelkamera som har gått sönder. Kameran installerades av astronauter 2009 och har sedan dess producerat ett stort antal fantastiska bilder.

Rättelse: Kvasaren är ingen stjärna. I en tidigare version av texten var även talet som angav hur mycket ljusare kvasaren är än solen fel.