Trevande, lyriskt och roligt när succéföreställningen ”The chosen haram” kommer till Malmö.
Kenneth MacMillans ikoniska balett om en fallen kvinna och en förtappad präst är ett starkt triangeldrama, …
Marcus Vögeli och David Fukamachi Regnfors rör sig på scenen med intuitiv precision i scenversionen av Agota …
I ”Ageplay” krånglar sig Amanda Apetrea och Lisen Rosell ner i en vagga och förlustar sig på välling och vin.
”Hex” på Det Kongelige handlar om kvinnor som dömdes för häxeri i Danmark på 1600-talet.
Erik Holmströms spinoff på Strindberg är en träffsäker dockskildring av ett konstnärligt helvete.
Örjan Anderssons iscensättning av novellen ”Mössan” är en kulturgärning. Det blir mycket absurt och smått …
Efter en lite trevande inledning blir ”Provsjungningen” varm och rolig med ett bra samspel mellan skönsångare …
Marika Carlsson undviker inspirationsföreläsningens fallgropar i sin personliga ståupp om viktskam, panik och …
Till skillnad från den hundraåriga baletten ”Les sylphides”, med musik av Chopin, vill koreografen Halla …
”Skönheten i kaos” öppnar en liten dörr mot universums storhet. Regissören Frida Röhl har skapat en …
Perfomancekonserten ”Concerto di Figura” gör fantasin till en magisk plats. Allkonstnären Charlotte Engelkes …
Det börjar långsamt när Henrik Ståhl återvänder till scenen efter tolv år, med en humorföreställning som …
Vnuk, Medina och Rosell blandar trams och mörker i ”You want it darker”. Trion bjuder på en lättsam …
Göteborgsoperans skröna ”Det var en gång på Grand Hôtel” vågar driva med sig själv.
Virpi Pahkinens ”Change” är som ett slumpgenererande kalejdoskop. Det blir roligt, publikengagerande och …
”This is it” har sina stunder, även om denna kärleksförklaring till teaternuet drar ut på tiden.
Två olika sångerskor tolkar Judith, när Folkoperan matchar klassikern ”Riddar Blåskägg” med ett nyskrivet …
I april har Pija Lindenbaums opera ”Var är smörgåsen?” premiär på Kungliga Operan i Stockholm.
Lena Endre har bara en telefon som motspelare på Dramatens stora scen i Jean Cocteaus relationsmonolog – …
I Malin Axelssons komiska drama ”Chefen” på Borås stadsteater är spelplatsen ett namnlöst kontor.
För att använda den här funktionen behöver du vara inloggad.
Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.
Se våra erbjudanden