Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Resor

Alla vill ha nattåg men ingen vill betala

Europas nattåg försvinner. Senast är det franska SNCF som vill sluta med nattåg från Paris. I april lade SJ ned de reguljära nattågen till Jämtlandsfjällen. 35 000 personer har skrivit på en protestlista.

I april avgick SJ:s sista reguljära nattåg till Jämtlandsfjällen. Turistföretagen i Jämtland har gjort allt för att få SJ att omprova sitt beslut, utan resultat. På Svenska turistföreningen är man mycket bekymrade och har startat en namninsamling för nattågen, som man menar är ”miljösmarta, tidseffektiva och jobbskapande”.

– Nattågen går som en pulsåder genom besöksnäringen i Jämtland. Många av STF:s vandrarhem och fjällstationer ligger längs järnvägen, och jag vet att våra medlemmar har en hög medvetenhet vad gäller miljö och hållbarhet, säger STF:s generalsekreterare Magnus Ling.

På kort tid har man fått in över 35 000 namnunderskrifter.

– Responsen på kampanjen har varit väldigt positiv, och överraskande stor. Jag tror att det är många som har gått och misströstat över att det dras ned på nattågen till Jämtland, säger STF:s generalsekreterare Magnus Ling.

Ni har skrivit till både infrastrukturministern, miljöministern och näringsministern. Vad har ni fått för respons?

– Ännu så länge bara en talande tystnad.

Nattågen till Jämtland och är bara ett exempel på nedmonteringen av Europas nattågslinjer. Nyligen meddelade tidningen Guardian att franska statens tågbolag SNCF aviserar att lägga ned nästan all sin nattågstrafik från Paris. Den anses inte längre lönsam.

Foto:

För ett par år sedan försvann linjerna Paris–Rom, Paris–Milano, Paris–Madrid, Paris–Barcelona och Barcelona–Zürich. I december 2014 gick de sista nattågen på sträckorna Hamburg–Paris, Berlin–Paris, Berlin–München, Paris, München samt Amsterdam–Prag–Warszawa.

Månaden innan försvann City Night Line från Köpenhamn med sovvagnar till Amsterdam, Hamburg, Berlin, Köln München och Prag.

Nattåg är ett utmärkt sätt att resa längre sträckor. Man utnyttjar helt enkelt sömnen till att resa. Dessutom slipper man oftast kompletterande transferresor eftersom tåget oftast stannar mitt i byn.

Ur ett samhällsekonomiskt perspektiv är det ett säkert och klimatsmart sätt att ta sig fram. Många företag har också riktlinjer för ett hållbart resande.

Ändå ser framtiden så mörk ut för dessa nattliga förbindelser. Vad beror det på?

Foto:

Det finns två huvudförklaringar. Den första är konkurrensen från lågprisflyget. När flyget blivit billigare än nattåget väljer många flyget.

Den andra förklaringen är EU:s regler om att konkurrensutsätta järnvägstrafiken i alla medlemsländer. Av tradition har järnvägarna i Europa varit samhällets ansvar. Staten i respektive land bestämde vart tågen ska gå och lät helt enkelt sina egna tågbolag köra dit.

Nu får de statliga järnvägsbolagen inte längre ha monopol på tågtrafiken, enligt EU:s regler. De ska vara ett tågbolag bland andra och bedriva sin trafik på kommersiell basis.

Och då ligger nattågen illa till. De kostar mer att köra än dagtåg, vagnarna kan enbart användas en gång per dygn. Sittvagnar kan göra flera turer varje dag. Dessutom har nattågen högre kostnader för bäddning, tvätt av lakan och städning.

Foto:

Men det finns också ytterligare en förklaring. Turistbranschen i Jämtland har ofta pekat på att SJ inte har velat satsa på nattågen. Besöksnäringen i Jämtland har ökat i flera år, samtidigt som beläggningen på nattågen minskat. Bokningen av nattåg har fungerat dåligt i flera år, vagnarna är gamla och slitna och nytänkandet lyser med sin frånvaro. Många menar helt enkelt att SJ erbjuder en alldeles för dålig produkt.

Och när Trafikverket ska bedöma om nattågstrafiken behövs finns inte miljöaspekten alls med bland de faktorer som vägs in. Den frågan verkar inte heller särskilt avgörande för regeringen där tågkramarna i Miljöpartiet har uppdraget som ordförande i trafikutskottet och fram tills nyligen miljöministerposten.

Infrastrukturministern Anna Johansson (S) svär sig också fri och säger att regeringen inte ska lägga sig i hur tågbolagen vill köra sina tåg.

Alla tycks vilja ha nattåg, men ingen vill ta ansvaret för det.

Möten på nattåg:

En resa i sovkupé med främmande människor är ett minne för livet. Här möts Marilyn Monroe och Jack Lemmon i filmen ”I hetaste laget”, Albert Finney och John Gielgud i ”Mordet på Orientexpressen” samt The Beatles på Europaresa.