Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Spel

Fler börjar gräva i spelhistorien

01:03. Dataspelsutställning på Tekniska museet. Hanna Fahl spelar tre gamla godingar.

Den turnerande utställningen "Game on 2.0" har nu nått Tekniska museet

Det är rörigt på Tekniska museet. Fyra stycken fjorton meter långa lastbilar har levererat spelen som ingår i den ambulerande utställningen ”Game on 2.0”, och de håller just nu på att packas upp och installeras. När utställningen öppnar på fredag kommer besökarna att kunna testa över hundra olika spel, från 1970-talets ”Tennis” och ”Pong” till Commodore 64- och Nintendo Nes-spel och vidare fram till moderna klassiker som ”Halo” och ”World of warcraft”. Redan nu är lokalerna fyllda av en konstant brusig ljudmatta: ”Metroid” blandat med ”Zelda”, ”Halflife”, ”Street fighter” och ”Tetris”.

– Poängen med utställningen är att visa videospelens historia och ge en fingervisning om vart kulturen är på väg i framtiden. Det är också en nostalgisk utställning för många gamers, säger Patrick Moran som är utställningsansvarig på The Barbican i London där den första versionen av utställningen föddes 2002.

Genom utställningen kan man följa teknikutvecklingen under de senaste decennierna och se hur spelbranschen ofta har legat i frontlinjen. Ett annat tydligt drag i utställningen är att spel är en social aktivitet, säger Patrick Moran.

– Att spela skildras ofta som en enslig och isolerande hobby i medier, men redan från arkadspelen till ”World of warcraft” ser man att det inte stämmer.

När The Barbican började sätta ihop utställningen för drygt tio år sedan var det första gången någon samlade ihop datorspelshistorien på ett så ambitiöst sätt. Men synen på spel har förändrats mycket sedan dess, säger Patrick Moran. Numera inkluderar Museum of Modern Art i New York spel i sitt designarkiv, och datormuseet i Berlin har en spelavdelning.

– De som arbetade med spel kom snarare från en vetenskaplig bakgrund än från en konstnärlig, och det har tagit tid för tv-spelen att rota sig inom akademin.

På Tekniska museet har man också ganska nyligen insett att spelhistorien är viktig att skildra.

– Vi har mängder av arbetsdatorer på museet, men inget för spel. Den här utställningen är starten på ett större projekt där vi kommer att dokumentera spelhistorien, säger Anna Westerling på Tekniska museet.

De drygt hundra spelen i ”Game on 2.0” har ställts ut tjugofem gånger i olika länder. I ett hörn står en tekniker och försöker få liv i ett av de gamla arkadspelen i en röra av kretskort och sladdar. Frakten och det intensiva spelandet gör att de är i ständigt behov av reparation, och Patrick Moran berättar att vissa reservdelar är otroligt svåra att få tag på i dag. Men han känner aldrig för att stänga in spelen i lådor och bespara dem slitaget från besökarna.

– Nej, det är en levande historia. Vi tror verkligen på att låta folk spela dem så länge det är möjligt. Spelen slutar vara spel om de inte används, säger Patrick Moran.

Spelen du inte får missa

Jonas Thente plockar ut utställningens höjdpunkter

"Asteroids" (1979)

Grillbarer och billiga pizzerior. Där lockade "Asteroids"-maskinerna elever att skolka från mattelektionerna och skapa helt nya hierarkier där den som överlevde längst var kung.

"The legend of Zelda" (1986)

"Banbrytande" är ett adjektiv som förekommer oftare i spelvärlden än inom någon annan konstform. Den här japanska banbrytaren gör skäl för epitetet. Och själ.

"Lemmings" (1991)

En riktig rysare där man måste styra suicidala lämlar som obevekligt marscherar mot döden och förbättra deras överlevnadsfrekvens genom att manipulera miljön. En viltvårdares dröm och mardröm.

"Halo" (2001)

Det var det här science fiction-spelet som sålde den nya konsolen Xbox och det är ett bra exempel på den genre som förkortas fps – vilket står för first person shooter. Tänk ankorna på Gröna Lund, men med laservapen och ankor som skjuter tillbaka.

"World of warcraft" (2004)

Alla föräldrars plåga – oavsett om de själva spelar det eller deras barn gör det. Denna online-fantasysåpa är fortfarande tongivande, trots att intresset börjar falna. Dess genre är mmorpg, massive multiplayer online roleplaying game.

"Portal 2" (2011)

Trots propagandan så är de allra flesta spel helt i avsaknad av våld. I det här geniala och oroande spelet måste man lösa fysiska pussel i rum behärskade av en artificiell intelligens som får HAL i filmen "2001" att verka frisk.

"Uncharted 3" (2011)

Ett bra exempel på hur spelen utmanar filmen som berättarform. Den här seriens hjälte – Nathan Drake – kan närmast liknas vid filmens Indiana Jones. Men här tillåts ingen popcornpassivitet när utmaningarna rullar fram.