Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Spel

Jonas Thente: Våldtäktsspel? Utvecklarna hade inte överlevt fem minuter

.Fyra hjärn- och beteendeforskare påpekar på DN:s debattsida (18/12) att barn kan ta negativa intryck av våldsamma datorspel. Så sant. Barn är påverkbara. Det är därför de våldsammaste spelen är barnförbjudna och inte får säljas till personer under 18 år.

En minst sagt kreativ inställning till vetenskaplig akribi och en imponerande snickarglädje med väsensskilda statistiska undersökningar som material präglar de stipendiefondssugna forskarnas debattinlägg. Men det är i synnerhet en tvärsäker uppgift som intresserar mig.

Forskarna skriver att det finns en ökande förekomst av spel som går ut på att ”virtuellt döda, skada, misshandla, våldta, sprätta upp och lemlästa” motståndaren. Utan tvekan kan jag erkänna att jag har lemlästat både demoner, terrorister, nazister, skelett, zombier, bankrånare, mafiosos, riddare, mutanter, troll eller vad nu pixlarna är sammansatta som.

Men jag har spelat datorspel i snart två decennier nu, och jag har aldrig någonsin stött på ett spel där man får poäng eller någon som helst gratifikation för våldtäkt. Jag har aldrig stött på ett spel där våldtäkt ingår som spelmoment över huvud taget.

Jag medger att jag inte har fiskat i de allra grumligaste vattnen, där hemmabyggda uselheter som ”KZ manager” frodas. För det är till såna amatörresta avskrädeshögar i utkanten av internet man måste gå om man vill hitta något våldtäktsspel. Så jag kan ju ha missat den farsot som de fyra forskarna syftar på.

Jag är i alla fall säker på att de våldtäktsspel de av allt att döma har konfronterats med inte har kommit till den etablerade spelvärldens kännedom. För vi talar här om ett sammanhang där ansedda recensenter dömer ut fantasyspel för att de inte ger tillräcklig kontextuell grund för spelaren att med gott samvete attackera en grupp alver. Ett kommersiellt spel som inbegriper våldtäkt som giltigt alternativ för spelaren … herregud … utvecklaren och di­stributören hade inte överlevt fem minuter.

Men det tycks som om de fyra forskarna sitter på exempel jag har missat under de senaste två decennierna. För jag kan inte tänka mig att Karolinska institutet håller charlataner under sina vingar. Det hade varit hemskt, eftersom jag håller KI:s trovärdighet lika högt som jag håller spelkulturens.

Så, Predrag Petrovic, Andreas Olsson, Henrik Larsson och Martin Ingvar: kan ni inte vara snälla att mejla mig titlarna på de våldtäktsspel ni hänvisar till. Jag är övertygad om att ni vill ha fler kämpar på er sida mot datorspelens för­ödande härjningar.