Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-11-14 04:23 Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/spel/spel-hem/spelandet-vid-datorn-ersatts-med-paintball/
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Spel

Spelandet vid datorn ersätts med paintball

Datorspelandet har länge betraktats som ett problem – en yngre generations variant på videovåld. Men i dag är den negativa bilden av datorspelande omstridd.

Datorspelandet har blivit en symbol för det asociala, för det improduktiva. Det nya millenniets mest expansiva kulturform har angripits hårt från många – datorspelandet lär bland annat ligga bakom dåliga skolresultat och allmänt asocialt beteende.

Och tveklöst kan datorspelandet bli så intensivt att det får konsekvenser för spelarens liv bortom skärmen.

Beroende eller missbruk, definitionen skiftar i olika delar av världen. Ett företag som behandlar personer med datorspelsproblem är Dataspelsakuten i Stockholm. Där arbetar psykiatriker och terapeuter med att hjälpa familjer där unga prioriterat spelandet framför exempelvis skolarbetet.

– Många som kommer hit har sökt sig till barn- och ungdomspsykiatrin men blivit avvisade. Arbetsbelastning är stor och oftast tas bara de tyngre, diagnosinriktade fallen mot. När någon har problem med att deras barn spelar mycket datorspel vet de inte vad de ska göra, berättar Patrik Wincent, vd på Dataspelsakuten.

Dataspelsakuten blandar samtalsterapi med mer praktiska initiativ, som till exempel paintballäventyret här i artikeln bredvid.

– Vi har olika behandlingsformer men vårt vanligaste arbetssätt är ett åttaveckorsprogram där vi jobbar med hela familjekonstellationer: tre sessioner i veckan, en med barn, en med föräldrar och en med hela familjen. Det är viktigt att i ett tidigt skede stötta föräldrar, att hjälpa dem hitta den struktur de vill ha i hemmet.

Patrik Wincent understryker att datorspelandet i de här fallen rör sig om ett beteende, inte ett beroende. Anledningen är att man på Dataspelsakuten utgår från psykiatrihandboken DSM:s definitioner och där framgår att ett överdrivet datorspelande inte kan rubriceras med en beroendediagnos. Hur gör man då för att mäta och bedöma vad som är ett problematiskt spelande?

– Om man tittar på vilka konsekvenser ett beteende har i någons liv brukar man oftast fokusera på tre olika delar: det fysiska, det sociala och det mentala. Fysiskt sitter man still när man spelar samtidigt som adrenalinet aktiverar den så kallade flykt- och kampresponsen, pulsen går upp. Gör man det 8-10 timmar om dagen kan det få långsiktiga konsekvenser på hälsan som huvudvärk och koncentrationssvårigheter. Socialt tappar man kanske mänskliga relationer, missköter jobbet eller skolan men man kan även drabbas av bristande förmåga att läsa av kroppsspråk. Mentalt riskerar man bli avskärmad och uppleva hur spelandet sipprar in i hur man upplever vardagen, förklarar Patrik Wincent.

Termen datorspelsberoende finns dock kvar på företagets hemsida. Men, menar Patrik Wincent, det handlar mest om att ge en problembeskrivning.

Användningen av just ordet beroende har väckt debatt. En av dem som är kritiska är Daniel Kardefelt-Winther, internetberoendeforskare vid London School of Economics.

– Jag ser risker med att man stigmatiserar många unga när man förmedlar en bild av att överdrivet spelande är farligt, när syftet är att sälja terapi. Det kan lika gärna ses som ett nytt sätt att umgås.

– Min forskning visar också att om en person inte mår så bra kan datorspel fungera som ett bra sätt att hantera jobbiga känslor.

Han anser att de verktyg Dataspelsakuten använder är för trubbiga.

– Det är viktigt att komma till insikt varför människor spelar för mycket, men det är ytterst individuellt och kräver perspektiv därefter. Det handlar om en insyn i individens livssituation och i kontextuella faktorer.

Liten ordlista

Förstapersonsskjutare

En spelkategori där perspektivet är i förstaperson och uppgiften oftast är att skjuta antingen motspelare eller andra former av fiender.

Headshot

En företeelse i olika spel som går ut på att man lyckas döda sin fiende genom ett enda skott mot huvudet.

Capture the flag

En spelform som går ut på att två lag tävlar om att stjäla varandras flaggor, eller annat liknande föremål. Antingen ska ett lag inneha andra lagets flagga en viss tid eller föra den till en viss plats för att ta poäng.

Campa

Ett beteende där man i spelandet intar en position, väntar och sedan överraskar en intet ont anande fiende. Ses i spelformer där man spelar mot varandra som en feg strategi.

League of legends

Ett populärt onlinespel där tre eller fem spelare möter varandra på en arena. Målet är att döda samtliga medlemmar i motståndarlaget.

© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.