Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Mitt DN - skapa ditt nyhetsflöde Mina nyhetsbrev Ämnen jag följer Sparade artiklar Kunderbjudanden Kundservice och prenumeration Logga ut
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Sport

Diskade STCC-teamet har tvingats köpa ljuddämpare för 100 000 kr

Mikaela Åhlin-Kottulinsky, PWR Racing, Jessica Bäckman, WestCoast Racing, Oskar Krüger, Micke Kågered Racing och Alex Andersson, Brovallen Design, kämpar på STCC-banan. Nu pågår även en strid vid sidan av – om vad som är tillåtet gällande utformningen av de olika bilarnas avgassystem.
Mikaela Åhlin-Kottulinsky, PWR Racing, Jessica Bäckman, WestCoast Racing, Oskar Krüger, Micke Kågered Racing och Alex Andersson, Brovallen Design, kämpar på STCC-banan. Nu pågår även en strid vid sidan av – om vad som är tillåtet gällande utformningen av de olika bilarnas avgassystem. Foto: Matrhilda Ahlberg/Bildbyrån

En teamchef menar att hela mästerskapet är ”lite förstört”. En annan undrar varför bara hans bilar har anmälts av andra team, och diskats.

Frågan om STCC-bilarnas avgassystem fortsätter att uppröra.

Det är en het fråga hur bilarna ser ut undertill i helgens STCC i norska Rudskogen. Och därmed också hur de låter. 

– Vi köper ljuddämpare för hundra tusen extra nu. Det som kommer bli nu är att alla bilar låter mycket mindre än de 95 decibel som är tillåtna i Sverige, säger Daniel Haglöf, förare och vd för PWR Racing, det team som två andra stall lade in protester mot i förra deltävlingen.

Mikaela Åhlin-Kottulinsky, som hade blivit den första kvinnliga STCC-segraren, Robert Dahlgren som hade lett mästerskapet, och två lagkamrater, diskades för felaktiga avgassystem på Gelleråsen i augusti. Svallvågorna fortsätter att påverka mästerskapet.

PWR överklagade beslutet, och disciplinnämnden siktar på att ha ärendet klart före finalen på Mantorp den 22 september, säger ordförande Sven Erik Eriksson. 

Under tiden har STCC uppmanat teamen att se till att bilarna följer den regeltolkning som gjordes när PWR-förarna diskades. 

– Det kände STCC att de behövde göra som arrangör,vilket kanske egentligen är lite ovanligt, säger STCC:s tekniskt ansvarige Göran Olsson.

Men Cupra, som tillverkar avgassystemen för bland andra PWR:s Seatbilar, menar att regeln har tolkats fel i Sverige.

– STCC-teamen vill gå emot intentionen i reglementet, vilket bara var att hjälpa team från olika länder och mästerskap runt om i världen med de olika ljudkraven. Det finns ingen prestandafördel med det, säger tävlingsdirektören Jaime Puig till Touring Car Times.

Samtidigt medger Cupra att avsikten borde förtydligas i de tekniska handlingar som beskriver hur systemet ska se ut. 

Seat, Audi och Volkswagen har alla ett alternativt avgassystem med ljuddämpare, som teamen måste använda i Sverige. För att kunna anpassa ljudnivån till olika länders krav är systemet tredelat, och det går att kombinera delar med och utan ljuddämpare. Men i handlingarna som teamen ska följa finns bara en bild på ett komplett system, ingen på andra kombinationer. 

När DN ringer runt till nio olika STCC-team är det tydligt att tolkningarna går vitt isär.

– Det är det som stör mig mest, säger Tommy Kristoffersson i Volkswagen-teamet.

Deras Johan Kristoffersson leder tack vare diskningarna mästerskapet med en poäng före PWR:s Robert Dahlgren.

– När det är så tydliga regler, och man från högsta instans försöker snirkla sig ur det här, försöker vända och vrida och få folk att tro liksom... Jag tycker att det är det som är värst. Jag förstår att man kan ha fel, men för mig är det obegripligt att man försöker vända och vrida på det som man har gjort. Det är det som känns mest jobbigt nu när vi ska fortsätta med serien. Hur det än går, oavsett vad resultatet blir efter finalen i Mantorp, så är det här mästerskapet i min värld lite förstört på grund av det här.

Daniel Haglöf på PWR har samtidigt lämnat in en omfattande överklagan, och hoppas att den går igenom. Han menar att stallet har bevis för att en majoritet av lagen har kört som de: med färre ljuddämpare. 

– Japp. Yes. Majoriteten av startfältet har tolkat och fått samma instruktioner och gjort samma lösning. Och det är med i vår bevisning, när det faktiskt syns på bilarna om man har alla ljuddämpare på eller inte på hundra meters håll. Sedan är det team som bara lägger protester på våra bilar, men det är väl för att vi åker snabbast. Men allt det här kommer att komma ut sedan.

Volkswagen-teamet har samtidigt gjort tester, eftersom de misstänker att bilarna går snabbare med PWR:s lösning. Resultatet kommer inte att offentliggöras, säger Tommy Kristoffersson, men medger:

– Vi har tittat på alla områden som det gäller. För oss är det inget tvivel att det har gett fördelar i en eller annan form.

Flera team håller med Tommy Kristoffersson om att regelverket inte ger utrymme för tolkningar. Men Tobias Johansson, teamchef på Brovallen Design, säger att de har haft ett liknande upplägg som PWR. Tobias Brink säger att hans bilar ”har varit i gråzonen”.

Daniel Haglöf menar att den största skillnaden nu blir en sämre show för publiken, med onödigt tysta bilar. Andra menar att färre ljuddämpare är en prestandafördel.

– Nu kommer vi till Rudskogen där alla måste köra med det fulla systemet, och är det så att det är en tydlig skillnad, att helt plötsligt åker man inte lika fort som man har gjort tidigare, då är det jäkligt tråkigt, för då är det ett bevis på att man har tävlat på olika villkor hela säsongen, säger Fredrik Lestrup på Lestrup Racing Team.

Han påpekar att STCC:s utjämningssystem, där de snabbaste bilarna får mer vikt i nästa deltävling, nu blir en fördel för diskade PWR. Det är bland andra PWR-kritikerna i West Coast Racing och Volkswagen-teamet vars Golfbilar nu får mest vikt i Rudskogen, medan PWR:s Seat blir 20 kilo lättare än Golfen tack vare strukna resultat.

Kommer vi att få ett svar nu?

– Både och. Eftersom vi har ju blivit tyngre nu. Så vi kör inte på samma förutsättningar, säger Fredrik Lestrup.

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.