Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-07-06 00:22

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sport/ericsson-en-otrolig-adrenalinkick-i-350-kilometer-i-timmen/

Sport

Ericsson: ”En otrolig adrenalinkick i 350 kilometer i timmen”

Bild 1 av 2 Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist förbereder sig för år två i Indycar. I år får de dessutom köra för samma team.
Foto: Lawrence Iles/Zuma Press
Bild 2 av 2 Felix Rosenqvist har höga mål för säsong två.
Foto: Thurman James/Shutterstock

För första gången på sju år får Marcus Ericsson chansen i ett toppteam.

Dessutom blir han stallkamrat med den gamla gokartkompisen Felix Rosenqvist.

– Det är en drömchans och då gäller det att ta den, säger Ericsson.

I helgen drar Indycar i gång i Texas efter att coronapandemin försenat premiären med tre månader.

Efter fem tuffa år i formel 1 bytte Marcus Ericsson inför förra säsongen till Indycar. Där blev han första svensk att ta en pallplats sedan Kenny Bräck 2003. Men bortsett från den ljusglimten var säsongen en resultatmässig besvikelse.

– Det fanns mycket positivt, men kollar man krasst på resultaten så blev det inte alls vad jag hoppats på, sa han till DN i mars.

Marcus Ericsson tävlade för Schmidt Peterson Motorsports under förra säsongen, men hade också ena foten i formel 1 där han var reservförare för Alfa Romeo.

Han tycker själv att det delade fokuset påverkade hans säsong.

– Jag missade ett race i Indycar när jag blev inkallad till Belgiens GP när Kimi Räikkönen hade skadebekymmer. Det var inte optimalt för min säsong och det har vi justerat i år. Det ska vara fullt fokus på Indycar, framför allt när jag nu får chansen i ett mästarteam.

I fjol var Marcus Ericsson även reservförare i formel 1. I år ligger allt fokus på Indycar.
I fjol var Marcus Ericsson även reservförare i formel 1. I år ligger allt fokus på Indycar. Foto: Hoch Zwei/Zuma Press

I år kommer 29-åringen att köra för Chip Ganassi Racing tillsammans med Felix Rosenqvist.

Teamet är ett av de mest framgångsrika i Indycars historia och Marcus Ericsson medger att det är en annan press och förväntan på honom i år.

– Det är en drömchans och då gäller det att ta den. Det här är ett team som vinner race och mästerskap var och vartannat år, som alltid tänker att de ska vinna. De förväntar sig en vinnarinställning. Så jag är superladdad och taggad på det.

Hur känner du för att bli teamkamrat med Felix?

– Det blir jättekul. Jag och Felix känner ju varandra från när vi var typ tio år gamla och körde gokart hemma i Sverige. Sedan har vi kört väldigt olika klasser efter gokart och våra karriärer har gått olika vägar men vi möttes förra året här i Indycar.

– Båda är baserade i Indianapolis och umgicks en hel del förra säsongen. Våra flickvänner blev kompisar och att vi dessutom blir teamkamrater är superkul. Det blir ännu mer att man gör saker tillsammans. Jag hoppas att vi kan pusha varandra på banan och göra varandra ännu bättre.

Ericssons och Rosenqvists teamkollega Scott Dixon på Texas Motor Speedway i fjol.
Ericssons och Rosenqvists teamkollega Scott Dixon på Texas Motor Speedway i fjol. Foto: George Walker/Zuma Press

Årets premiär i Florida i mars ställdes in med kort varsel. Nu blir det i stället race på den 2,4 kilometer långa ovalbanan Texas Motor Speedway i Fort Worth i helgen.

Men med coronaanpassningar. Tävlingarna har bantats ned till träning, kval och tävling under en dag och körs utan publik. För att hinna med har loppet kortats från 248 till 200 varv.

Komprimeringen innebär också att träning och kval kommer att köras i dagsljus medan loppet går i mörker med lampors sken.

– Det är en bana som kräver jäkla massa överlag, men nu kommer flera andra parametrar in. Jag som förare måste också hålla balansen, attackera för att ta mig fram, men inte krascha under träning eller kval eftersom det inte finns tid att reparera bilen, säger Ericsson nu till Aftonbladet.

En förändring i Indycar inför säsongen är införandet av det nya skyddet aeroscreen. Skyddet liknar störtbågen ”halo” som man använder i formel 1, men har också en vindruta.

– Vi fruktade att det skulle bli väldigt varmt i bilen men de har fixat med kylningslösningar. Det har varit bättre än vi trodde. Även sikten genom rutan har varit perfekt än så länge. Det enda vi inte vet är hur det påverkar att köra i regn men det återstår att se, sa Felix Rosenqvist till DN i mars.

Teamen ska i Texas använda fjolårets däck som max får köras i 35 varv. Vanliga år är en stint i Texas 60 varv.

– Jag tror att hela helgen kommer att bestämmas av de första tio varven, då ska teamen och vi förare göra det jobbet som krävs för att ställa in bilen, säger Felix Rosenqvist nu till Aftonbladet om helgens förutsättningar.

Felix Rosenqvist utnämndes till årets rookie under förra säsongen.
Felix Rosenqvist utnämndes till årets rookie under förra säsongen. Foto: Walter G Arce Sr/Zuma press

Felix Rosenqvist hade ett lyckat första år och tog en sjätteplats i mästerskapet. Dessutom utnämndes han till årets nykomling.

– Man kan bara bli årets rookie en gång så det är kul att ha tagit det. Sedan var jag mer nöjd med sjätteplatsen. Årets rookie är inget man får poäng för, men blir något man kan se tillbaka på när man blir gammal, säger 28-åringen till DN.

Vad tar du med dig in i den här säsongen?

– Bara att ha kört alla banor och ovalbanor blir viktigt. Det är speciella banor här borta med lite mer karaktär. Det är mer tajt och hoppigt.  En blandning av betong och asfalt som skiljer sig hela tiden. Det finns trick man kan ta med sig när man lärt sig alla banor så det tror jag kommer vara det viktigaste.

Omställningen från formel E och formel 1 var inte enkel och båda förarna lyfter fram ovalbanorna som en av de stora utmaningarna i Indycar.

– Ovalerna är inte som något annat i motorsportvärlden, så det var som att lära sig från noll igen, men det funkade riktigt bra. Det är mer en mental utmaning för det går så otroligt fort. Man får en otrolig adrenalinkick, framför allt när man ligger hjul mot hjul med andra bilar i 350 kilometer i timmen, säger Ericsson.

Bild 1 av 2 Vid tävlingen på ovalbanan Pocono Raceway blev Felix Rosenqvist påkörd och kraschade.
Foto: Rich Graessle/Icon Sportswire
Bild 2 av 2
Foto: Colin J Mayr/Grindstone Media

Felix Rosenqvist råkade ut för en otäck krasch förra säsongen när han blev påkörd under Pocona 500. Han fördes till sjukhus, men klarade sig utan allvarliga skador.

– Det är aldrig kul att krascha, men det är mer ett bakslag för teamet. Man måste kanske ha en ny bil och de kostar pengar, nästan en miljon dollar. Sedan är det klart att det är otäckt att krascha på ovaler, när man kör nästan 400 och det smäller liksom. Så länge det inte är ens eget fel tycker jag inte att det ska få sätta sig på huvudet. Att man kan ha otur är en del av leken, säger han.

Med ett års erfarenhet siktar nu båda svenskarna på att höja sig under årets säsong.

– Det här är ett nytt kapitel i min karriär. Det är första gången sedan 2013 som jag sitter i ett toppteam. Min målsättning är att vinna race och vara i toppen, säger Ericsson.

– Man är rätt sugen på att vinna ett race. Min största målsättning just nu är att vara med och slåss om topp fem hela tiden, säger Rosenqvist.

Rosenqvist har hållit i gång under coronastoppet med Indycars e-sportturnering, så han har känt flåset i nacken, även om det varit digitalt. Natten mellan lördag och söndag svensk tid är det race på riktigt.

Ämnen i artikeln

Motorsport

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt