Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Sport

Fem tips – så hanterar du ett extra kallt Vasalopp

00:59. Årets Vasaloppsvecka är en av de kallaste någonsin. David Erixon som åker sitt 20:e lopp ger sina fem bästa tips för att slippa frysa i spåret.

David Erixon är van långfärdsskidåkare och har som mest åkt i 45 minusgrader i Kanada. Han gör sitt 20:e Vasalopp i rad på söndag. Här är hans bästa tips för att klara av ett iskallt Vasalopp.

1. Ull, inte bomull.

– Ett klassiskt tips är att ha flera lager med kläder. Om man står längre bak kan det bli stillastående, så se till att ha en extra överdragsjacka när du står och köar. Ull är toppen när det är kallt, men avstå bomull, det håller inte kvar luft som isolerar. Knäpp upp där det är varmare, och ha gärna med extra mössa, vantar och strumpor att kunna byta med. Blir det för varmt och man svettas och blir blöt, så får man sota för det när det blir kallare igen.

2. Skydda ansiktet – och ögonen.

– Ansiktet är en av de känsligaste kroppsdelarna. Det är bra att ha en buff som man kan dra upp. Och ha gärna glasögon, för man kan kan förfrysa hornhinnan av fartvinden. Det har jag råkat ut för, då ser man suddigt i några dagar. Om man inte är elitåkare så krävs det kanske 15–20 grader minus för att man ska behöva tejp på ansiktet, men om det blåser mycket och man har bra fart under skidorna så kan det räcka med minus 10. 

3. Rör på tårna.

– När du står i en utförslöpa – jobba lite med tårna för att få lite cirkulation. Och ett pjäxöverdrag hjälper fötterna riktigt mycket. Om du känner att du har problem så är det bara du som kan göra någonting åt det. Känner du att fingertopparna fryser – stanna till och skaka ut varmt blod i fingrarna. Eller pendla foten som om du skulle sparka till en fotboll, då går det oftast att få upp värmen igen.

4. Drick blåbärssoppa.

– Att se till att äta och dricka är extra viktigt när det är kallare. Bara för att vara ute i sträng kyla går det åt jättemycket energi. Men drar man plötsligt i sig en massa sportdryck och inte är van vid att dricka det, så kan man få problem med magen. Jag tycker personligen om blåbärssoppan, den är snäll mot magen. Men man behöver salt också, så komplettera med buljong.

5. Håll koll på dina medtävlande.

– Jag har sluppit förfrysning, men jag har varit med när andra har råkat ut för det. Det luriga är att man inte känner det själv. Det krävs nästan en spegel eller att man tittar i telefonen, eller att någon annan ser om man har några vita fläckar. Då kan man lägga en varm hand där, och så brukar det ordna sig. Kolla runt på de som är runtomkring dig, och hoppas att andra gör detsamma och säger till.

Läs mer: Vinterkyla på Vasaloppet: ”Folk är inte vana”

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.