Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-18 01:51

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sport/fotboll/fotbollsfestival-pa-friends-sager-nej-till-spelreklam/

Fotboll

Fotbollsfestival på Friends säger nej till spelreklam

Frienda arena. Arkivbild. Foto: Erik Mårtensson/TT

Den 1-2 februari nästa år arrangeras fotbollsfestivalen FotbollExpo på Friends arena i Solna.

Arrangören hoppas på 40.000 besökare – men stoppar nu spelbolag från att göra reklam under festivalen.

DN Text

På FotbollExpo får besökarna bland annat göra olika teknikövningar med digitala hjälpmedel, delta i e-fotbollsturneringar eller träffa fotbollsprofiler.

Men varken spelbolag, eller företag som gör reklam för alkohol eller energidrycker, kommer att tillåtas under evenemanget.

– Vi vet att spelbolagens pengar är oerhört viktiga för fotbollen. Men nu gör vi ett aktivt val och stänger dörren till spelbolagen. Vi vill skapa ett andrum i fotbolls-Sverige där man kan få uppleva kulturskatten som svensk fotboll är – utan spelbolagens ständiga och påtagliga närvaro, säger Martin Åslund, medgrundare av FotbollExpo, i ett pressmeddelande.

Spelbolagen har de senaste åren fått hård kritik för sin aggressiva marknadsföring.

– Det är givetvis ett djärvt drag att stänga dörren till ett par potentiella miljoner. Däremot kanske de blir inbjudna till våra seminarier där de får berätta vad de gör för att motverka matchfixning, psykisk ohälsa och spelmissbruk, säger Christer Haglund, vd för FotbollExpo.