Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-20 03:28

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sport/fotboll/fotbollsforbundet-forlorade-tvist-om-gula-vaggen/

Fotboll

Fotbollsförbundet förlorade tvist om ”Gula väggen”

Foto: Adam Ihse/TT

Ett företag som gör supporterarrangemang får fortsatt rätt att varumärkesskydda ”Gula väggen”.

Fotbollsförbundet hade överklagat hos Patent- och registreringsverket eftersom namnet från början användes av fansen, men det avslås.

Rätta artikel

Svenska fotbollförbundet, SvFF, lämnade in en invändning hos verket eftersom förbundet inte ville att ett privat företag skulle tjäna pengar på begreppet, som SvFF själva har använt som en hashtag i sociala medier.

Nu avslås överklagan, enligt ett beslut som nyhetsbyrån Siren tagit del av.

Det var herrlandslagets klack Camp Sweden som började kalla sig för ”den gula väggen”, men föreningen slutade med det inför VM förra året eftersom företaget med samma namn startades. Camp Sweden ändrade till ”gula havet”. 

– Vi vill inte förknippas med ett vinstdrivande bolag, vi är en ideell förening och det är hjärtat i hela Camp Sweden, sade styrelseledamoten Susanne Petersson till Aftonbladet då.

Varumärket är skyddat vad gäller anordnade av nöjestillställningar, men vd Andréas Richt vill gärna att det används så mycket som möjligt. Företaget anordnar ”fanzones” i samband med idrottsarrangemang.

– Vi skapade Gula väggen för att erbjuda supportrarna en totalupplevelse, allt från evenemang och utflykter till kläder och accessoarer, säger vd Andréas Richt.

Ni tycker inte att ni tjänar pengar på någonting som fansen startade?

– Vi är ju en del av kärnklacken. I mitt fall har jag följt fotbollslandslaget i 20 års tid. Vi använder begreppet gula väggen för att utveckla supportrarnas helhetsupplevelse, och då krävs pengar. Vi har åtta timanställda och en heltidsanställd. Vi tar självkostnadspris av supportrarna, vi tjänar inte pengar på dem utan på sponsorerna.