Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-07-23 07:28

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sport/fotboll/kampanjen-efter-fiaskot-2014-gjorde-landslagstrojan-politisk/

Fotboll

Henrik Brandão Jönsson: Kampanjen gjorde landslagströjan politisk

Neymar var en av de brasilianska landslagsspelare som ställde sig bakom kampanjen för att avsätta Brasiliens före detta president Dilma Rousseff. I svallvågorna av den kampanjen blev landslagströjan en laddad politisk symbol i landet. Foto: Petter Arvidson/Bildbyrån

RIO DE JANEIRO. I Brasilien pratar man om att vinna eller förlora ett VM. Det finns inget samtal om hur långt man kan gå. Det är bucklan som gäller. Inget annat. Segerhetsen gör att spelarnas nerver brukar vara det främsta hindret för att slutföra uppdraget. Under VM 2014 tog det sig uttryck i den värsta förlust som ett världsmästarlag någonsin fallit för. 

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in