Hoppa till innehållet Ge oss feedback gällande tillgänglighet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2022-10-06 06:32

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sport/fotboll/kampanjen-efter-fiaskot-2014-gjorde-landslagstrojan-politisk/

SPORT

Henrik Brandão Jönsson: Kampanjen gjorde landslagströjan politisk

Neymar var en av de brasilianska landslagsspelare som ställde sig bakom kampanjen för att avsätta Brasiliens före detta president Dilma Rousseff. I svallvågorna av den kampanjen blev landslagströjan en laddad politisk symbol i landet.
Foto: Petter Arvidson/Bildbyrån

RIO DE JANEIRO. I Brasilien pratar man om att vinna eller förlora ett VM. Det finns inget samtal om hur långt man kan gå. Det är bucklan som gäller. Inget annat. Segerhetsen gör att spelarnas nerver brukar vara det främsta hindret för att slutföra uppdraget. Under VM 2014 tog det sig uttryck i den värsta förlust som ett världsmästarlag någonsin fallit för.

DIGITAL PRENUMERATION

Passa på!

Läs DN gratis till 27 november!

Alla artiklar gratis fram till 27 november, sen för halva priset i ett helt år (endast 69 kr/mån). Efter kampanjperioden gäller ord. pris 149 kr/mån. Ingen bindningstid. Säg upp enkelt online. 

Genom att klicka på "Godkänn köp" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy. Dagens Nyheter är en del av Bonnier News AB, som ansvarar för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter. Erbjudandet gäller endast nya prenumeranter.