Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Fotboll

Spelarförsäljningar lyfter allsvenskans ekonomi

01:31. 2016 sålde de allsvenska klubbarna spelare för en kvarts miljard kronor. Att sälja spelare har blivit allt viktigare för storklubbarnas ekonomier.

2016 sålde de allsvenska klubbarna spelare för en kvarts miljard kronor. I år har AIK satt svenskt transferrekord med försäljningen av 17-årige Alexander Isak för 85 miljoner kronor.

Att sälja spelare har blivit allt viktigare för storklubbarnas ekonomier.

– Bortsett spelarförsäljningarna har ju inte klubben mått så bra ekonomiskt, säger AIK:s sportchef Björn Wesström.

Totalt sett klarar sig de allsvenska klubbarna bra ekonomiskt. Det visar en ny rapport från den internationella revisionsbyrån EY som gått igenom de två senaste årens bokslut från de 16 lagen i allsvenskan.

Samtidigt kan man slå fast att allsvenskan består av flera divisioner ekonomiskt där Malmö FF spelar i en division för sig själv.

Genom deltagandet i Champions League-gruppspelet 2015 och stora spelarförsäljningar under 2015 och 2016 har klubben kunnat bygga upp ett eget kapital på i dag otroliga 457 miljoner kronor.

Det är 80 miljoner kronor mer än vad de övriga 15 allsvenska klubbarna tillsammans har i eget kapital.

Klubbarna kan inte budgetera med att de ska sälja en Isak, utan det ska vara en bonus.

EY-rapporten visar svart på vitt hur mycket spelarförsäljningar påverkar de enskilda klubbarnas ekonomier. Men man konstaterar också att det kan vara en fara om klubbarna förlitar sig alltför mycket ekonomiskt på möjligheten att sälja spelare.

– Det är klart att det ingår i deras business att få fram egna talanger och sälja och göra vinst. Likväl som att rekrytera spelare, förädla dem och sälja dem dyrt, säger Carlos Esterling som tillsammans med Mikael Bergsten skrivit rapporten.

– De här pengarna man får vid spelarförsäljningar gäller det att återinvestera i akademier och ungdomsverksamhet så man kan bygga, i stället för att gå i fällan och köpa dyra spelare eller betala dem för mycket så att lönerna stiger.

– Det är som att satsa på forskning och utveckling i ett företag, säger Mikael Bergsten och tillägger:

– Klubbarna kan inte budgetera med att de ska sälja en Isak, utan det ska vara en bonus.

Malmö FF är den klubb som tjänat mest pengar på spelarförsäljningar de senaste två säsongerna. Totalt har klubben sålt spelare för 127 miljoner kronor. För MFF har dock inte försäljningarna varit avgörande för den positiva ekonomiska utvecklingen.

Det har de dock varit för flera andra klubbar.

Djurgården sålde spelare för totalt 49 miljoner kronor förra säsongen. Det gjorde att klubbens nettoomsättning ökade från 93,3 miljoner kronor till 145,6 miljoner och att klubben i dag har ett eget kapital på 53,4 miljoner kronor.

Foto: Fredrik Sandberg/TT
Djurgårdens sportchef Bosse Andersson. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Spelarförsäljningarna de senaste säsongerna har varit helt avgörande för att Djurgården i dag har en god ekonomi.

– Vi ska ha ett transfernetto i klubben, för det kommer att synas i bokslutet. Så enkelt är det, säger sportchefen Bosse Andersson som är mannen bakom alla spelaraffärer.

Finns det styrelsebeslut på hur mycket pengar du ska dra in varje år?

– Absolut inte, men vårt uppdrag när vi började var att vi skulle ha en ekonomi som höll ihop och då hade vi som mål att spelarförsäljningarna ska vara ett plus, säger Bosse Andersson och tillägger:

– Vi har varit extremt framgångsrika i att sälja fotbollsspelare och det har kunnat bygga en stabilitet i klubben.

Hur används pengarna?

– Vi har som mål att 50 procent ska vi kunna investera i vår spelartrupp och 50 procent ska investeras i att utveckla verksamheten i hela föreningen.

Foto: Jessica Gow/TT
AIK:s sportchef Björn Wesström. Foto: Jessica Gow/TT

AIK har sålt spelare för 34 miljoner de senaste två säsongerna. Det låter inte mycket, men är pengar som gjort att AIK Fotboll AB kunnat redovisa svarta i stället för röda siffror i bokslutet.

– För mig så är det en del av sportverksamheten i dag att spelare kommer och går och det är klart att kan vi få betalt för några som gör att vi åtminstone kan bibehålla klubbens stabilitet, eller till och med utöka den, så är det ett bra medel på en marknad som vi inte styr själva, säger AIK:s sportchef Björn Wesström.

Nu har AIK redan i år satt ett nytt svenskt transferrekord med försäljningen av 17-årige Alexander Isak till Borussia Dortmund för 85 miljoner kronor.

Det är pengar som AIK snabbt skulle ha kunnat använda till att köpa nya – och dyrare – spelare för att satsa på att vinna SM-guld och ta sig ut i Europa. Men det har man inte gjort.

– Vi skulle kunna dra på oss några enorma lönekostnader och bygga hus och köpa bilar, men om inte resultaten hänger med och man går till Champions League-final är det väldigt lätt att hamna på obestånd igen, konstaterar Björn Wesström.

Jag tror man är väldigt farligt ute om man ska gå ut och spela Allan för att man gjort en bra affär.

Så vad gör ni med alla Isak-miljonerna?

– Det är en arbetsgrupp tillsatt i styrelsen som ska driva den frågan. Det handlar om att få AIK att må bra och växa på ett sunt sätt och som man också har råd att ta ansvar för över tid.

– Så vi har gjort väldigt lite av de pengarna och det är medvetet för det kräver förankrade och kloka beslut för att göra något extraordinärt, fortsätter Björn Wesström och tillägger:

– Jag tror man är väldigt farligt ute om man ska gå ut och spela Allan för att man gjort en bra affär. Det går inte att framgångsdopa sig med pengarna, utan jag tror man måste göra saker i takt med den verksamhet man bedriver dagligen.

Innebär Isak-miljonerna att ni inte behöver sälja spelare så snabbt, utan kan behålla en trupp på längre sikt?

– Ja, det skulle man kunna säga. Men i grunden har vi ett arbetssätt där vi köper en viss kategori spelare och sedan förädlar vi och säljer vidare till en annan nivå. Att helt förändra det vore oklokt.

Hur hittar man en ny Alexander Isak?

– Vi har medvetet en lite smalare trupp i år utifrån perspektivet att vi ska kunna inventera spelare i både träning och match. Har man 25, 26 spelare i en trupp har man inte den möjligheten och då kan man inte ha sina unga akademispelare med i verksamheten varje dag på det sätt som de är i dag.

– Så betydelsefulla som de är nu har de nog aldrig varit och det är något som jobbats fram under en längre period.

– Så vi har koll, säger Björn Wesström.

Foto: NILS JAKOBSSON
Hammarby Fotbolls vd Henrik Kindlund. Foto: Nils Jakobsson/Bildbyrån

Den tredje Stockholmsklubben i allsvenskan, Hammarby, har i dag en sund ekonomi med ett eget kapital på över 30 miljoner kronor. Men i Hammarbys fall är det inte spelarförsäljningar som byggt kapitalet, utan i första hand de stora publikframgångarna.

Men tjäna pengar på att sälja spelare är ett framtidsmål för klubben.

– Man vill ligga på 10-15 miljoner i genomsnitt på spelarförsäljningar per år, säger Hammarby Fotbolls vd Henrik Kindlund. Vi har under fem, sex år satsat väldigt mycket på vår akademiverksamhet och det börjar långsamt ge resultat.

Finns det inte en fara med att klubbarna gör sig beroende av spelarförsäljningar?

– Har du ett eget kapital tycker jag inte det finns en fara. Har du bra med pengar kan du göra bra affärer. Så är det för oss nu. Får vi ett skambud på en spelare då säger vi bara nej, men om du ligger på 200 000 kronor i eget kapital och står och balanserar på avgrunden, då kan du vara tvungen att sälja. Då blir det konstgjord andning av spelarförsäljningarna och det är helt värdelöst, säger Henrik Kindlund och fortsätter:

– Sedan har du klubbarna som har det här som en del av sin verksamhet. Tittar du på Malmö, AIK, Elfsborg och just nu Djurgården och Norrköping, så kan man säga att spelarförsäljningarna är en del av deras driftsresultat.

– De har värde i truppen och de utvecklar spelare och när det dyker upp rätt bud så säljer de spelare för att kunna återinvestera.

Malmö FF är alltså den klubb som tjänat mest – 127 miljoner – på spelarförsäljningar de två senaste säsongerna.

– När spelarna visar upp sig i Europa så ökar värdet ganska snabbt, förklarar Malmö FF:s vd Niclas Carlnén försäljningsinkomsterna.

– 2014, innan vi kom med i Champions League, hade vi inga svenska landslagsspelare i A-laget, men efter det fick vi flera stycken. Champions League visade vår dåvarande förbundskapten att våra spelare klarade av internationella matcher och därmed blev de också intressanta för större ligor och därmed genererar det en stor intäkt för föreningen.

– Vi har budgeterat med en viss spelarförsäljning, absolut, men man får se de pengarna, precis som Champions League-pengarna, som lite extraordinära inkomster, säger Niclas Carlnén.

Malmö FF har också varit mycket framgångsrikt med att via sin akademiverksamhet få fram spelare som sedan platsar i A-laget. Men målet med akademiverksamheten är inte att sälja spelare, framhåller Niclas Carlnén.

– Vårt sportsliga mål är att vi ska ha en till två spelare varje år som etablerar sig i vårt A-lag. Samtidigt vet vi att om spelarna lyckas så är det ofta så att de går vidare.

Och därmed drar in nya miljoner till klubben.