Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-06-27 12:53

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sport/fotboll/svar-pa-asllanis-kritik-haller-inte-med/

Fotboll

Svar på Asllanis kritik: Håller inte med

Kosovare Asllani tycker inte att stjärnor som hon själv och Stina Blackstenius (till vänster) använts på rätt sätt i marknadsföring av damallsvenskan. Hon får nu mothugg av Elitfotboll Dam. Foto: Josefine Loftenius/Bildbyrån

Kosovare Asllani får mothugg i sin kritik om dålig marknadsföring av damallsvenskan.

– Investeringarna och intresset för ligan har ökat, säger Linda Wijkström, kommersiell chef för Elitfotboll Dam.

Under det pågående VM-lägret i Båstad har mittfältaren Kosvare Asllani lyft att hon tycker att det är synd att det inte investeras och marknadsförs särskilt mycket i damallsvenskan och att stjärnorna, inklusive hon själv, inte används i marknadsföringen som förebilder.

– Jag var sju år utomlands och jag trodde att vi (i Sverige) hade nått nästa nivå. Men det har inte varit så stor skillnad jämfört med när jag lämnade. Det är synd, sade Asllani på en pressträff i går.

Den bilden delar inte Linda Wijkström.

– Jag håller inte med ”Kosse” om att det inte investeras i marknadsföring då vi har siffror på både ökat intresse och ökade investeringar, säger Wijkström.

– Vi har dubblerat intäkterna till ligan på två år. Förra året skrevs avtal om 185 miljoner kronor in i ligan, från både huvudsponsorn Svenska Spel och titelsponsorn Obos.

Wijkström jämför damallsvenskan med den högsta tyska ligan som har fått en ny titelsponsor men som fick samma belopp som för fyra år sedan. Hon påpekar också att damallsvenskans profiler gör ett stort jobb även utanför planen som förebilder.

– Inte minst i sociala medier där vi ser att både unga målgrupper och nya målgrupper kommer in, menar Wijkström.

Wijkström säger också att intresset för svensk damfotboll ökar. Siffror från Upplevelseinstitutets årliga idrottsstudie visar att damallsvenskan är den femte mest intressanta ligan i Sverige. Det är också den liga som ökade mest i publik, procentuellt sett, av de svenska serierna det senaste året.

– Vi har också ökat tv-siffrorna, över 250.000 såg matchen mellan Göteborg och Rosengård, säger Wijkström.

– Och det som är unikt och det häftigaste med damallsvenskan är att det finns konkurrenskraft, vi har sex lag inom tre poäng inför hösten. Tittar vi på franska ligan har man två starka lag och inget mer.