Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Fotboll

Villas-Boas nya utmaning: Klassiska Dakarrallyt

André Villas-Boas som tränare för Tottenham, sommaren 2012.
André Villas-Boas som tränare för Tottenham, sommaren 2012. Other: Anders Sännås Lundqvist

Sommaren 2011 knöt Chelsea upp Europas hetaste tränarnamn, 33-årige André Villas-Boas. Drygt sex välbetalda år senare har portugisen tagit ett brejk från fotbollen – men inte från utmaningar. Den 6 januari ger han sig ut på motorsportklassikern Dakarrallyt.

– Det är en dröm som hade varit omöjlig att uppfylla om jag varit verksam inom europeisk fotboll, säger Villas-Boas till portugisiska sporttidningen O Jogo. 

André Villas-Boas inledde sin karriär som assistent åt José Mourinho, med uppgift att scouta motståndare. Samarbetet gick så bra att Porto vann Champions League-titeln 2004, och Mourinho tog med sig sin yngre landsman när han flyttade till Chelsea och sedan Inter. 

2010, vid 32 års ålder, var André Villas-Boas tillbaka i hemstaden som huvudtränare för Porto. Säsongen där – då laget vann ligan, cupen och Europa League – satte avtryck bland Europas största klubbar. Villas-Boas gjorde samma flytt som Mourinho en gång gjort – från Porto till Chelsea. Övergången är fortfarande den överlägset dyraste någonsin för en tränare (cirka 150 miljoner kronor).

Villas-Boas blev kvar i ett knappt år och har sedan dess gått vidare till i tur och ordning Tottenham, Zenit St Petersburg och Shanghai SIPG. Enligt The Guardian skulle Villas-Boas tjäna mer än 100 miljoner kronor om året i Kina. Men för en månad sedan valde han att hoppa av jobbet. 

André Villas-Boas hade andra planer för den närmsta framtiden – att köra Dakarrallyt vars kommande upplaga körs 6–20 januari från Peru genom Bolivia till Argentina.

– Det är en dröm som hade varit omöjlig att uppfylla om jag varit verksam inom europeisk fotboll, säger Villas Boas i en stort uppslagen julintervju med den portugisiska sporttidningen O Jogo

– Det är svårt att säga hur min kropp kommer att reagera på den höga höjden och på tröttheten. Det är också därför jag jag vill göra det nu, vid 40 års ålder, när jag är frisk och fräsch, förklarar han.

Fransosen Stephane Peterhansel kör i Argentina under Dakarrallyt i år.
Fransosen Stephane Peterhansel kör i Argentina under Dakarrallyt i år. Foto: Martin Mejia/AP

Till en början var planen att köra Dakarrallyt på motorcykel, men när han fick höra att det skulle krävas ett års träning och förberedelser för att kunna genomföra loppet i mc-klassen tvingades Villas-Boas att tänka om.

Han kommer nu i stället att köra en Toyota Hilux med landsmannen Ruben Faria vid sin sida. Men även efter att ha genomfört rallyt  kommer det att dröja innan Villas-Boas jobbar som fotbollstränare igen. 

 – Jag lägger av fram till juni eller juli 2019. Någon brådska har jag inte, säger portugisen som tjänat bra pengar under sin drygt tioåriga tränarkarriär, även innan tiden i Kina. 

André Villas-Boas berättar för O Jogo att han i framtiden gärna vill prova på att träna i Spanien, Italien, Tyskland eller Frankrike, men att han inte tänker åldras inom yrket. 

– Fem, sex år till, lyder svaret på frågan hur länge han vill jobba som tränare.

– Jag har andra ambitioner också. Som tränare skulle det räcka då.

 

 

 

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.