Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Sport

Frystorkat, sömnbrist och väta jorden runt

Han är den ende svensk som kommer att segla Volvo ocean race. Och Martin Strömberg, 32, gör dessutom världsomseglingen för tredje gången.
”Det gäller att ha ett kort minne när det gäller jobbiga saker”, konstaterar han inför dagens start av världen hårdaste havskappsegling.

    "Volvo Ocean 65"
    - Ett specialbygge

Klicka på de röda och gröna ikonerna på bilden för att se information om de specifika delarna.

Speciell utrustning

A. Kölen Kölen sticker 4.7m djupt. Detta ger ett större rätande moment samtidigt som kölen väger mindre, vilket förbättrar båtens prestanda påtagligt. Kan svängas 40 grader åt båda håll för att ytterligare öka möjligheterna att pressa båten till högre farter. Svängs upp mot vinden, på lovartssidan.

Speciell utrustning

B. Fler Skott Det finns åtta skott inuti en Volvo Ocean 65 – jämfört med det vanligare antalet med fyra skott på en Volvo Open 70. Ökningen ger en starkare och mer solid struktur.

Speciell utrustning

C. Negativ stäv Den negativa stäven, som är den mest fotograferade delen av båten, är mestadels ett kosmetiskt drag men den kommer också att hjälpa till att hålla vattnet från stäven.

Speciell utrustning

D. Ballasttankar: På Volvo Open 70 fanns det bara en ballasttank i aktern. Volvo Ocean 65 har två aktre vattenballasttankar och en i fören.

Speciell utrustning

E. Båtens mediapaket: Det finns fem fasta kamerapositioner som möjliggör bevakning från alla vinklar. Kameran och mikrofonen i nedgångsluckan kommer att vara rätt i ansiktet på seglarna. Kamerorna kan kontrolleras och riktas med fjärrstyrning, samtidigt som nya mikrofonplaceringar kommer att förbättra röstinspelningar. Nyckeln till projektet är att kamerorna och mikrofonerna nu är bättre skyddade från vind och vatten vilket möjliggör intervjuer nere i cockpit.
Kameror
Mikrofoner

Bemanning

1. Skeppare/Skipper Övergripande ansvar för de beslut som tas.

Bemanning

2. Styrman/Trimmer styr båten, trimmar segel

Bemanning

3. Trimmer/grinder ansvarig för att farten hålls, vischa upp segel

Bemanning

4. Pit/Trimmer trimmar segel, ansvarig för alla haländar på fall och skot som är nerdragna till sittbrunnen

Bemanning

5. Navigatör/Navigator Ansvar för navigeringen och de beslut som baseras på den samlade informationen om väder, vind, vågor och strömmar

Bemanning

6. Båtkapten Ansvarig för båtens skick, underhåll och reparationer

Bemanning

7. Vaktchef Finns två, var och en chef för de två olika vaktlag som arbetar. Ansvarig för strategiska beslut och vilka som ska vara på däck.

Bemanning

8. Fördäckare/bowman jobbar på fördäck med allt som har med segelsättningar att göra

Bemanning

9. Ombordreporter Får under inga omständigheter delta i själva seglandet, har som roll att dokumentera och sprida vidare informationen om livet ombord.

Grafik: Andreas Lundegård, Johan Andersson. Fakta: Ulrika By

Han är som Ola Skinnarmo säger att han brukar vara innan äventyret drar igång: fet och förberedd.

Fet är dock en sanning med modifikation, även om den reslige svensken (ja, fransmännen ombord på kinesiska Dongfeng som ska ta Martin över fyra oceaner kallar honom ”Zlatan”) för tillfället har en del hull så är inte ”fet” det första man kommer att tänka på när man ser honom han komma gående längs bryggan i Alicante.

Nej, det första som slår en vid hans åsyn är känslan av stoiskt lugn.

Och det är precis det han är känd för. Addera hans vänlighet och hans förmåga att pedagogiskt och omfamnande leda ett team, inte minst när det hettar till på riktigt, och du har Martin Strömberg i ett nötskal.

Det är för övrigt precis det han ska göra nu när han för tredje gången deltar i VOR. På papperet står det ”vaktchef” – i praktiken betyder hans närvaro även att han ska utgöra bryggan mellan de av havskappsegling i princip oerfarna kineserna och de hetlevrade fransmännen ombord på VO65:an Dongfeng.

– Första gången vi var ute till havs tillsammans blev varenda kines sjösjuk. De ramlade runt på båten och fransmännen bara skrek. Då förstod vi att vi hade en del att jobba på, skrattar han åt minnet av hur projektet startade.

Sedan dess har det hänt en del. I det första inport-racet mellan de totalt sju tävlande båtarna förra lördagen dånade Dongfeng över startlinjen för babords halsar – ett iskallt tilltag eftersom de då inte hade rätt till väg någonstans och skulle ha kunnat bli bortsopade hur lätt som helst.

– Äh, det var en så solklar lä-fördel att det inte gick att låta bli att hugga på den. Det handlade bara om att hitta en lucka, och det gjorde vi, säger Martin Strömberg.

Hungrigare och mer vetgiriga seglare än de kineser han nu ska lotsa runt jorden har han aldrig mött. Stämningen ombord har hittills präglats av ett ödmjukt lugn, något som passar Martin, men som oftast inte är situationen ombord på fartmaskiner som dessa.

– Jag tror vi har haft en fördel av att vi dels har haft stora kommunikationsproblemen parallellt med att en del kulturkrockar ställt till det. Vi har tvingats vara väldigt noga och tagit varenda detalj från början, säger han.

Konkret: fransmännen har varit (och är) ungefär lika ovilliga att prata engelska som kineserna varit dåliga på det. Och när det kommer till själva seglingen har kineserna varit lika obenägna att ”erkänna” att de inte förstått som fransmännen varit tvärsäkra på att de alltid har rätt. Mitt emellan har Martin Strömberg stått – som den medlande svensken.

– Det fina är att vi tvingats börja förstå varandra på djupet. Ta en fullblodsproffsbesättning som till exempel den på Abu-Dhabi. Där tror sig alla veta exakt hur en perfekt jibb-sättning går till, när det i själva verket finns åtta olika uppfattningar. Det leder ofta till konflikter.

– Vi har varit tvungna att komma överens om hur det ska gå till och har inte åtta potentiella skeppare ombord som alla vill bestämma, förklarar Martin.

Att han påstår sig vara kolugn inför start är direktkopplat till den stora erfarenhet denna blott 32-årige havskappseglare har. Han vet precis vad han har att förvänta sig där ute och han påstår sig ha glömt allt som är ”fantastiskt jävla skitjobbigt därute”.

Och mindes han det, då kanske det inte skulle vara lika självklart att ge sig ut igen, bränna närmare 40 000 sjömil i alla slags förhållanden, leva på frystorkat, sällan sova mer än ett par timmar i sträck och ständigt vara blöt – i princip i nio månader i sträck.

– Det låter enkelt att kalla det för en passion, men det är det. Jag har drömt om det här livet sedan jag satte mig i Optimistjollen hemma på Orust och såg grabbarna på Intrum Justitia på tv under racet 1993–94.

Då var Martin tio år. Varje steg han tagit sedan dess har lett mot hans mål. Han blev segelmakare, han avbröt sitt flera gånger påbörjade pluggande så fort han fick chansen att segla och 2008–2009 var det dags första gången, som trimmer på Ericssons nordiska båt. Hans andra race, 2011–2012, ombord på franska Groupama, var han med och vann.

Den här gången hoppas han på att utvecklingskurvan för teamet ska fortsätta vara lika brant som hittills. I det så kallade genrepet, Around Britain and Irland Race, slutade Dongfeng trea.

– Vi är absolut med i matchen och vad som helst kan hända. Racet pågår i nio månader och är inte över förrän då, säger han.

Och nej, han är inte rädd. Möjligen för att någon ska falla överbord, alternativt skada sig svårt. Han är en av tre sjukvårdsutbildade ombord och har redan sytt ihop två sårskador.

– Min erfarenhet gör att jag känner mig trygg, vi kommer att kunna hantera det vi har att möta. Under den fysiskt mest krävande etappen, mellan Nya Zeeland och Brasilien, gäller det att hitta balansen mellan att segla säkert och att segla fort och det är precis där erfarenheten behövs som bäst.

Det är också på den södra oceanen som totalupplevelsen av racet blir som starkast. De sista dagarna på den delsträckan brukar Martin försöka påminna sig om att faktiskt ta in naturupplevelsen det är.

– Det är obeskrivligt mäktigt, en helt annan värld där albatrosserna följer i ditt kölvatten.

Att båtarna den här gången är exakt likadana kommer att öka pressen på samtliga besättningar.

– Ingen har några ursäkter längre. Alla kommer att tvingas till att pressa båten till sitt maximala hela tiden. Det finns ingenting jag ser fram emot att få göra så mycket som jag längtar efter det nu.