Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Sport

Historisk segrare att vänta i Volvo Ocean Race

Båten Turn the tide on plastic på väg mellan Cardiff och Göteborg.
Båten Turn the tide on plastic på väg mellan Cardiff och Göteborg. Foto: Ainhoa Sanchez/Volvo Ocean Race

Martin Strömberg är ende svenske deltagare i Volvo Ocean Race. Det riskerar att bli en jumboplats för FN-båten Turn the tide on plastic, men det viktigaste är att budskapet om att plasten ska bort från haven har gått fram.

Det hör till ovanligheterna att striden om slutsegern i Volvo Ocean Race är en öppen historia när målet nalkas efter cirka 45 000 sjömil och stopp i elva städer på fem kontinenter. Men när båtarna kommer till näst sista etappmålet i Göteborg, sannolikt natten till fredag, talar allt för att världsomseglingen fortfarande är ett öppet lopp inför slutetappen till Haag.

När båtarna lämnade Cardiff i söndags var kinesiska Donfeng i ledningen och i slagläge för att ta den första kinesiska slutsegern.

Men försprånget till Mapfre, som siktar på första spanska triumfen, är minsta möjliga, en poäng.

Nederländerna har visserligen vunnit tidigare, men inte med legendaren Bouwe Bekking som kapten. Veteranen, som nu ligger trean med Team Brunel, debuterade i tävlingen 1985 och jagar nu sin första seger i sin åttonde upplaga.

– Så oavsett vem som vinner kan man säga att det blir en historisk seger, säger Fabian Bengtsson, tävlingens presschef i Göteborg.

Årets tävling slår ett slag för miljön till havs och budskapet är att vi måste göra något åt nedskräpningen i världens hav och framför allt åt mängden plast. Den ende svenske deltagaren i tävlingen, Martin Strömberg, är vaktchef ombord på båten Turn the tide on plastic (vända tidvattnet mot plasten), ett initiativ som lanserats av FN. Tillsammans med två stiftelser, Mirpuri Foundation och Ocean Family Foundation, är uppgiften att uppmärksamma och stödja FN:s mål ”Clean Seas” och få människor världen över att bli medvetna om havets tillstånd. "Onödiga" plastförpackningar ska bort och mängden   mikroplaster, som hotar fiske och djurliv, måste minska.

Bengtsson berättar att Strömbergs båt tagit prover på havsmiljön under resan.

– Martin har berättat att man hittade mikroplaster när man seglade i Ishavet. Det visar ju att de här plasterna inte bara finns nära land utan att de även förs långt ut till havs med strömmarna, säger Bengtsson.

Havsmiljötemat kommer också att vara dominerande under den vecka som tävlingen befinner sig i Göteborg. På måndag blir det ett seminarium där bland annat prinsessan Victoria, miljöminister Karolina Skoog och förre FN-chefen Jan Eliasson deltar.

FN-båten har en ung besättning med hälften kvinnor och hälften män. Förberedelserna inför tävlingen blev lite kortare än för konkurrenterna och det kombinerat med orutin har gjort att båten ligger sist i sammandraget, men på några etapper har man varit med slagits i toppen.

Martin Strömberg hoppas att den första pallplatsen kommer i hans hemmahamn Göteborg.

– Upploppet blir otroligt spännande, för som det är nu kan vi nästan sträcka ut handen och ta i de andra båtarna. Det kommer blåsa upp en hel del och gå fort de sista timmarna. Vi ger allt vi har och jag ser fram emot att möta alla fans hemma i Göteborg", hälsade Strömberg på Facebook under onsdagen.

Hur fort det går under slutspurten avgör när båtarna kommer till Göteborg. Det mesta talar för att målgången sker efter midnatt natten till fredag.

Fakta.Fyra poäng skiljer de tre i toppen

Ställningen i Volvo Ocean Race 2017-18 inför den nästa sista etappen mellan Cardiff och Göteborg.

1) Dongfeng, Kina 60

2) Mapfre, Spanien, 59

3) Team Brunel, Nederländerna, 57

4) Akzo Nobel, Nederländerna, 48

5) Vestas 11th Hour, USA, 36

6) Sung Hung Kai, Hongkong 29

7) Turn the tide on plastic, FN 26

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.