Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-09-19 00:24

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sport/ishockey/frolunda-behaller-greppet-om-publiken/

Ishockey

Frölunda behåller greppet om publiken

I fjol spelades hemmapremiären mot Djurgården. Även då till storpublik, över 10.000 bänkade sig i Scandinavium. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT

Den klassiska sifferkombinationen 12.044 blir gångbar direkt. Frölundas SHL-premiär mot Brynäs sålde slut tidigt i veckan.

– Det är ett väldigt stort intresse för ishockey i Göteborg just nu, säger Nathalie Martin, klubbens biljettansvariga.

Frölunda är publiklaget nummer ett i svensk ishockey. Över en kvarts miljon åskådare kom för att se svenska mästarnas hemmamatcher under fjolårssäsongen. Det innebar ett publiksnitt på 10.071 matcher i grundserien och att en klubb för första gången på åtta år hamnade över 10.000 i snitt.

I slutspelet hamnade svenska mästarna över 11.000. Då tvingades man ändå spela en av matcherna i Frölundaborg inför drygt 6.000 åskådare.

Att döma av siffrorna inför säsongsstarten finns det inget som tyder på att intresset minskat. Trots att handbollssäsongen har börjat och den allsvenska fotbollen går in i sin slutfas med två Göteborgslag med i toppen sålde lördagens premiär mot Brynäs slut i början av veckan. Det innebär den klassiska publiksiffran när det är lapp på luckan i Scandinavium, 12.044.

– Vi tar vid där vi slutade. Vi hade ju slutsålt i sista finalmatchen mot Djurgården i fjol, säger Nathalie Martin och konstaterar att det även är mycket sålt till torsdagens match mot Linköping och prestigemötet med Färjestad i den tredje hemmamatchen.

Även i CHL har publikintresset märkts. Snittet på 3.800 åskådare på de två inledande hemmamatcherna är inte oväntat betydligt färre än vad laget lockar i SHL, men ändå drygt 1.000 personer mer jämfört med samma matcher i fjol.

Även bland de trogna supportrarna märks en ökning. Inför säsongen 2019-20 har klubben sålt 4.000 årskort, en ökning med ett par hundra jämfört med fjolåret.

Kostnaden för ett årskort ligger mellan 2.000 och 7.500 kronor, beroende på var man vill sitta.

– Vår ambition är så klart att sälja så många årskort som möjligt och i år får den årskortsinnehavare som värvar en kompis vara med i en tävling, där första pris är att få åka med laget på en bortamatch, berättar Martin.

Frölunda var överlägset bästa publiklag i SHL i fjol och drog över 2.700 åskådare fler än tvåan Djurgården (7.355) och trean Färjestad (7.231) på hemmaplan. En förklaring till detta är förstås kapaciteten i Scandinavium, men även sammantaget hemma/borta var Frölunda en stark publikmagnet.


Quiz: Minns du förra SHL-säsongen?

Läs mer: Alla nyförvärv och förluster i SHL-lagen