Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Mitt DN - skapa ditt nyhetsflöde Mina nyhetsbrev Ämnen jag följer Sparade artiklar Kunderbjudanden Kundservice och prenumeration Logga ut
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ishockey

Klockan klämtar för ligan som måste öka publiksiffrorna

Finalserien i mars spelades mellan SDHL:s två bästa publiklag Luleå och Linköping, klubbarna som under fredagen ställs mot varandra i seriepremiären. Men publiksnittet för ligan som helhet förra säsongen var inte mer än 179 åskådare per match under grundserien.
Finalserien i mars spelades mellan SDHL:s två bästa publiklag Luleå och Linköping, klubbarna som under fredagen ställs mot varandra i seriepremiären. Men publiksnittet för ligan som helhet förra säsongen var inte mer än 179 åskådare per match under grundserien. Foto: Simon Eliasson/Bildbyrån

Mycket görs redan, men ännu mer måste göras för att locka publik.

På fredag kväll är det dags för SDHL:s säsongspremiär. Matchen mellan Linköping och Luleå spelas 19.00. En enkel tid att hålla reda på.

Lika enkelt blir det inte under resten av säsongen där det bjuds på många olika starttider.

– Ska vi växa som liga är dagens starttider ett problem, säger Brynäs landslagsforward Erika Grahm.

–  SDHL är en riktigt bra liga med många bra spelare, men vi måste bli mer attraktiva för publiken. Klockan 13 en lördag är till exempel inte en tid som får publiken att rusa till arenorna, fortsätter Erika.

De nio första matcherna i säsongens SDHL har sju olika starttider från 12.00 till 19.30.

Tittar vi över hela säsongen kommer vi upp i 20 olika matchtider, bland annat finns det exempel på matcher som börjar 16.40 och 19.10 för att nämna några starttider.

Andra gånger gäller det att vara morgonpigg eftersom nedsläpp är redan klockan 11.00.

– Vi måste jobba för att matcherna ska spelas på mer attraktiva tider, även om jag är medveten om de olika svårigheter som finns för att lösa det, säger Erika Grahm.

Matcherna i SDHL, svenska damhockeyligan, bjuder på hockey av högsta klass. Sportsligt har utvecklingen gått framåt i snabb takt, och utöver de svenska stjärnorna finns det flera utländska toppspelare med långa meritlistor.

De senaste åren har också mycket kraft ägnats åt att öka publiksiffrorna, men arbetet går långsamt.

Säsongen 2016-17 var publiksnittet för ligan 179 personer. Förra säsongen ökade det till 192.

I topp på publikligan hamnade Luleå med ett snitt på 442 personer före Linköping med 380.

I botten fanns tre lag med ett snitt under 100 personer per match, AIK med 96, Göteborg med 68 och SDE med 65.

I slutspelet var siffrorna betydligt bättre. Där stannade publiksnittet på 888 personer, mycket tack vare att Luleå lockade mycket publik till sina hemmamatcher.

Skälen till de låga publiksiffrorna är flera, men ett av dem är de varierande och inte alltid så attraktiva starttiderna.

Ett problem som det inte är helt enkelt att åtgärda. Majoriteten av matcherna spelas under helgerna – från fredag kväll till söndag kväll – eftersom spelarna har jobb eller studier som de måste sköta vid sidan om sin hockeysatsning.

Det i sin tur gör att konkurrensen om istiderna i de större klubbarna är hård, ofta resulterar det också i att SDHL-matcherna inte alltid spelas i klubbens huvudarena.

Koncentrationen av matcherna runt helgerna beror också på att lagen ofta ska hinna med två matcher i närheten av varandra för att inte resekostnaderna ska bli för höga.

– Jag vet som sagt att det inte finns någon enkel lösning på det här problemet. I slutändan handlar ju allt om pengar. Men det är en viktig fråga och något som vi måste ha som mål att förbättra, säger Erika Grahm som är anställd av Brynäs för att utveckla hockeyn och få flera att både börja spela och titta på hockey.

Varje säsong tas olika steg, hos klubbarna och ligan centralt, för att bli mer attraktiva för publiken.

– Den här säsongen kommer vi till exempel att spela åtta av våra hemmamatcher i Saab arena (klubbens största arena) och vi kommer att få eget intro och sådana grejer, berättar Linköpings sportchef Kim Martin Hasson.

Nytt för i år är också att tolv SDHL-matcher kommer att sändas i CMore.

– Det tror jag kommer att betyda mycket för tyvärr tror jag att det finns en del fördomar mot spelkvalitén kvar. Nu kan de sitta framför tv:n och se hur bra hockey som spelas. Förhoppningsvis väcker det ett intresse som gör att några bestämmer sig för att gå och titta på en match live, säger Erika Grahm.

Fakta.Säsongens första tio SDHL-matcher

Fredagen den 7 september

19.00 Linköping–Luleå

Lördagen den 8 september

15.00 AIK–Luleå

16.00 Leksand–SDE

16.00 Göteborg–Modo

Söndagen den 9 september

12.00 HV71–Modo

14.00 Brynäs-SDE

14.00 Djurgården–Luleå

15.30 Linköping–Göteborg

Onsdagen den 12 september

19.30 SDE-Linköping

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.