Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-03-27 04:13

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sport/ishockey/uppbackningen-av-kvinnliga-idrottare-ar-starkare-i-norr/

Ishockey

”Uppbackningen av kvinnliga idrottare är starkare i norr”

Johanna Fällman under en av Luleås sista träningar inför SM-finalen mot Linköping. Foto: Tomas Bergman

LULEÅ. Luleå hockeys damlag har siktet inställt på ett nytt SM-guld i ishockey – och en publikfest. 

– Blir det en femte och avgörande match tror vi på fullsatt, över 6.000 åskådare, säger Luleå Hockeys vd Stefan Enbom. 

Rätta artikel

Stämningen är uppåt på Luleå hockeys kansli den här soliga marsdagen. Finalen mot Linköping, som tillsammans med Luleå dominerat SDHL de senaste åren, är bara någon dag bort. När lagen möttes i förra årets final vann Luleå med 2-1 i matcher. 

I år spelas finalserien för första gången i bäst av fem matcher.  

– Det kommer att bli en otroligt häftig matchserie mellan två jämna lag. Spelarna som uppträder är världsstjärnor, det kan ingen annan liga i Sverige skryta med. Jag hoppas nästan att det går till fem matcher, säger Luleå Hockeys vd Stefan Enbom.

Lika ovisst som utgången av finalserien är hur mycket folk som kommer att se hemmamatcherna i Luleå. 

Eftersom biljetterna till damlagets matcher är onumrerade köper flertalet åskådare biljetter precis före matchstart. Därför är gissningarna på kansliet försiktiga. 

– I första matchen hoppas vi ta oss över 2.000. Blir det en avgörande match tror vi på fullsatt, säger Stefan Enbom. 

Coop arena rymmer 6.300 åskådare och det skulle innebära nytt publikrekord för damhockey i Sverige. Luleå har redan det nuvarande rekordet, det slogs i november förra året då 6.220 fans tog sig till ishallen för att se matchen mot AIK. Men även utan uttalade rekordförsök, vilket var fallet mot AIK, har Luleå det överlägset högsta publiksnittet i SDHL. 

Vd Stefan Enbom (höger) och Jocke Darhammar, som arbetar med marknadskommunikation i klubben, hoppas på 2.000 åskådare till den första finalmatchen mot Linköping.  Foto: Tomas Bergman

På det viset har det varit i flera år. Så vad är hemligheten? 

En förklaring, tror Stefan Enbom, är känslan av att slå underifrån. I ett län som utgör nästan en fjärdedel av landets yta, men som ofta är styvmoderligt behandlat i södra Sverige, tar folk till vara på de lokala idrottsframgångarna. Luleå Hockey har medvetet byggt på den regionala självbilden, att klubben är utmanaren från norr. 

– Det finns en uppbackning av starka kvinnliga idrottare i Norrbotten som jag upplever är starkare än på andra platser i landet. Folk här står bakom duktiga elitidrottare som kommer härifrån, det kvittar om det är killar eller tjejer, säger Stefan Enbom. 

En av lagets stora stjärnor, Johanna Fällman, menar att supporterklubbens positiva inställning är ytterligare en viktig nyckel till att damlaget snabbt etablerat sig lokalt. 

– De mest tongivande personerna i Luleå fans har bidragit till hur fint välkomnade och accepterade vi har blivit i föreningen. Att de tagit ställning för oss från första stund har haft en enormt stor betydelse. Hade de ifrågasatt oss hade det aldrig gått lika bra, säger hon. 

För Luleås damhockeylag betyder publikstödet väldigt mycket. 

– Vi har spelat så många år för de närmast sörjande, så för oss är det en otrolig stolthet att varje match få spela för de som faktiskt betalar för att se oss. Vi har ett publikstöd på hemmaplan som inte många lag har, säger Johanna Fällman.

Klubben har beslutat att damlaget och herrlaget så långt det är möjligt ska behandlas på samma sätt. Tjejernas löner är förvisso inte i närheten av killarnas, men de har lika fina omklädningsrum, de reser på samma sätt till bortamatcherna och ispremiären inför fansen i augusti sker gemensamt med herrlaget. 

Damlagets slutspelsmatcher marknadsförs av klubben på samma sätt som herrlagets viktiga matcher. Foto: Tomas Bergman

Dagarna före en viktig slutspelsmatch innebär den policyn att damlaget får samma marknadsföring i både annonser och sociala medier som herrlaget kommer att ha när SHL-slutspelet börjar om några veckor. 

– Föreningen har marknadsfört oss som en intressant produkt från start, även lokalmedia har haft en bra bevakning, menar Johanna Fällman. 

Luleå Hockey vill gärna gå i bräschen för jämställdhetsarbetet i Hockeysverige. Men det är inte huvudskälet till att klubben gjort satsningen. Luleås damhockeysatsning, som bara har några år på nacken, är ett genomtänkt strategiskt val av föreningen. 

Målet är att bli en av de bästa hockeyklubbarna i Sverige och Europa, för att nå dit måste intresset för hockey öka i Luleå och Norrbotten. 

– Den största potentialen att växa finns bland kvinnor och tjejer, därför är det här en extremt viktig satsning. Vi bygger från grunden ett intresse för ishockey, säger Stefan Enbom. 

De senaste åren har klubbens ungdomsverksamhet för flickor vuxit snabbt. Inspirationen hämtar klubben från basketen i staden, som i många år haft en omfattande breddverksamhet. 

Johanna Fällman tycker att bland det roligaste med att spela i Luleå är att träffa alla unga tjejer som spelar ishockey. Lagets största stjärnor besöker regelbundet klubbar i regionen. 

– Vi har varit runt i Norrbotten och Västerbotten och det finns tjejer överallt som spelar hockey. Det känns otroligt roligt att vara en förebild som inte fanns när jag själv var liten, säger hon. 

Luleås mål är att bli en av Europas bästa klubbar. Foto: Tomas Bergman

Läs också: Tre andra damlag som lockar storpublik i Norrbotten