Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Sport

Joel Eriksson debuterar när legendaren Ekström tar farväl

19-årige Joel Eriksson över som svenskt hopp i DTM-serien.
19-årige Joel Eriksson över som svenskt hopp i DTM-serien. Foto: BMW Motorsport

Svenske legendaren Mattias Ekström tackar för sig och samtidigt kliver näste racingsvensk in i DTM-serien. I Ekströms tack-och-farväl-lopp på Hockenheim debuterar Joel Eriksson och blir startfältets yngste.

39-årige Mattias Ekström kör sina två sista lopp vid DTM-premiären på Hockenheim i helgen. Samtidigt tar 19-årige Joel Eriksson över som svenskt hopp i serien.

Läs mer: Mattias Ekström slutar i DTM och satsar allt på rallycross-VM

Ekström är efter Ronnie Peterson och Kenny Bräck den bäste svenske racerföraren genom tiderna. Det har han bevisat med att vinna DTM två gånger, 2004 och 2007, samt VM-titeln i rallycross 2016.

I DTM är han en legendar med 195 starter, 23 segrar, 20 pole positions under 17 års tävlande. Han började 2001 och blev 2004 fabriksförare hos Audi. Samma år vann han sin första titel och så sent som 2017 var han nära att ta sin tredje.

Ändå bestämde han sig för att det var nog i vintras. Nu satsar han enbart på rallycross-VM där han driver sitt eget team.

– Det var ett stort beslut. Dagen jag gick ut med det var en av de mest känslomässiga dagarna i mitt liv, säger Mattias Ekström om beslutet att lämna DTM.

– När Mattias berättade att han skulle avsluta sin unika DTM-karriär sade han också att han ville säja adjö till sina fans på ett speciellt sätt. Det var så den här idén med en farvälhelg föddes, berättar Dieter Gass, temachefen i Audi i ett pressmeddelande.

Teamet byggde en sjunde bil till premiären. Bilen är mestadels blålackad, men motorhuven pryds av en svensk flagga. Hashtagen #AdjöMattias finns också på bilen för de som vill skicka hälsningar till honom.

Mattias Ekström sätter sig i den nya bilen utan att ha testat alls, men det oroar inte Gass:

– Han har alltid vant sig vid nya bilar snabbt. Jag är övertygad att han inte kommer att bara cruisa runt på banan. Han kommer att leva upp till sitt eget motto ”Go hard or go home”.

Mattias Ekström från Avesta, som numera bor i München, ser verkligen fram emot helgen.

– Antar att jag kommer att skriva fler autografer den här helgen än vad jag normalt gör på en hel säsong. Men det gör jag gärna. Det var fantastiskt att teamet kunde göra det här möjligt. 

– Jag är säker på att det kommer att bli många tillfällen för gåshud under helgen, säger Mattias Ekström, som också får möta en annan svensk på banan.

– Jag är glad att få köra mot Mattias en gång innan han lägger DTM-hjälmen på hyllan. Han är ett av de riktigt stora och har varit en hjälte i den här depån i evigheter, säger Joel Eriksson, som debuterar som fabriksförare i BMW.

– Jag är säker på att han kommer hyllas rejält. Det är hedrande att få vara med och uppleva det, men jag kommer inte lägga några fingrar emellan ute på banan.

Efter andraplatsen i formel 3-EM 2017 lämnar nu Joel Eriksson den typen av racing för att köra en bil med tak.

– Det blir den största utmaningen hittills i min karriär. Det är en helt ny typ av bil, loppen är dubbelt så långa och det blir första gången med depåstopp, poängterar han.

– I formelbil visste jag exakt vad jag kunde förvänta mig. Inför den här helgen är det ett helt annat läge. Jag måste acceptera att jag är rookie och att jag kommer behöva se och lära i början, för det här är definitivt ingen lek.

2018 års mästerskap ser stenhårt ut på papperet. Sju av de 18 förarna har vunnit DTM och många av dem har erfarenhet från formel 1.

En av dem är Marcus Ericssons förre teamkamrat i Sauber Pascal Wehrlein. 2015 vann han DTM, men är efter två år i formel 1 tillbaka här.

23-åringen är den näst yngsta efter Joel Eriksson.

– Konkurrensen är brutal. Även om det var stenhårt i formel 3 kommer detta att vara en nivå till, säger Joel, som är extremt sugen att komma i gång.

– Det ska bli grymt kul. Det var ett halvår sedan jag tävlade sist. Jag har väntat på den här helgen länge.

Senast han tävlade var i formel 3-VM i Macau där han tog pole position.

Tysken René Rast, som kör Audi är regerande mästare.

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.