Hoppa till innehållet Ge oss feedback gällande tillgänglighet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2023-03-30 20:11

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sport/johan-croneman-vi-marineras-i-spelreklam-vad-far-jag-for-min-sjal/

SPORT | KRÖNIKA

Johan Croneman: Vi marineras i spelreklam – vad får jag för min själ?

Spelreklam under matchen mellan Kristianstad och AIK i hockeyallsvenskan den 4 januari i år.
Foto: Petter Arvidson/Bildbyrån

Under många sportsändningar på tv dränks tittarna i spelreklam. ”Skenheligheten regerar”, skriver DN:s sport-i-tv-krönikör Johan Croneman och ställer frågan: ”Man undrar varför inte alkoholreklamen får ha lika starka locktoner som spelreklamen?”

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstaganden i texten.

Spelbolagen köper reklam för mer än 4 miljarder kronor per år. Vi tv-tittare är fullständigt marinerade i spelreklam. Särskilt de sportintresserade tv-tittarna. Ingen kommer egentligen undan.

Missbrukarna drabbas dessutom hårdast – det är vi som trillar dit igen.

Före pandemin var man uppe och nosade på nästan det dubbla, 7–8 miljarder i spelreklam. Nya restriktioner, och hot om restriktioner, kan ha haft viss effekt. Beräknade kostnader för spelmissbruk: Cirka 14 miljarder.

Siffran är mycket osäker eftersom man först de senaste åren börjat journalföra spelmissbruket inom sjukvården. Och för att man vet för lite om spelmissbruket och för lite om spelarna. Det finns forskning, det finns riksdagsmotioner, det tillkommer nya regleringar kring spelreklamen – men gör det något för missbruket och missbrukarna?

Så långt: Knappast något litet enda.

Bland oss spelmissbrukare är den gemensamma uppfattningen att det svenska spelmissbruket är närmast helt obehandlat, knappt uppmärksammat och totalt underskattat.

Vi som har spelat, spelat mycket och länge, och inte sällan också missbrukat till exempel alkohol, vi kan jämföra.

Jag skulle till och med våga mig på att säga, utifrån egna rätt tunga erfarenheter, att det för många är svårare och mer komplicerat att ta sig ur ett spelmissbruk än ur ett alkoholmissbruk. Du blir hänvisad att ringa en stödlinje, besöka en KBT-behandlare (kognitiv beteendeterapi) – du behöver inte många minuter för att inse att de inte är rustade, inte har kunskapen. Missbrukare som missbrukare. Du kan ha en gen att skylla på, ett socialt arv att hänvisa till.

Det räcker inte, det fungerar inte.

Särskilt om man under tiden, samtidigt, blir bombarderad med spelreklam. Det slog mig förresten häromdagen att statliga Svenska Spel tillhör de allra mest aggressiva bland spelbolagen. Dessutom i skydd av sin egen förträfflighet och sitt ”samhällsansvar”. Pyttsan.

Spelar du på lotto eller lägger in några rader på tipset blir du som kund mejlbombarderad av Svenska Spel. Varje dag regnar det in nya erbjudanden på mejlen, på sms, nya lockrop om jackpottar och storvinster och nya fina möjligheter att bli miljonär. Plötsligt händer det.

Det sägs ju ibland om detta statliga hyckleri att den ena handen inte vet vad den andra gör. Den ena handen bryr sig inte om vad den andra gör.

Självavstängningar kan kanske fungera, spelbolagens egna (lätt patetiska och ineffektiva) ”varningssystem” kan kanske bita på ängsliga småspelare, men ger ju framför allt ett slags löjeväckande carte blanche till branschen: ”Vad var det vi sade – vi har ju varnat dig!”

En spelmissbrukare, eller den som är på väg in i ett missbruk, blir inte avskräckt, och en självavstängning från de kasinon och de spelbolag som är licensierade i Sverige har många kryphål. Man behöver förresten inte ens krypa. På nätet finns det tusentals andra aktörer, utan licens, som det går hur bra som helst att spela med. Vinner du riktigt mycket skall du visserligen ta upp det för beskattning i din deklaration. Spelvinster i Sverige är skattefria. Oj då. Det skrämmer väl slag på en spelmissbrukare? Sällan.

Skenheligheten regerar. Man undrar varför inte alkoholreklamen får ha lika starka locktoner som spelreklamen? Det skulle väl bli för mycket av det goda: ”En bag in box – minst tre härliga praktfyllor i samma lilla kartong.”

”Det är inte så nyttigt att kröka till flera gånger i veckan – men det är kul och spännande.”

Det är nog bara en tidsfråga.

Det mest tragikomiska i alltihop: Två av landets riksmissbrukare, eller före detta, Mikael Persbrandt och Marcus Birro, frontar två av de största spelbolagens tv-reklam.

Allt är till salu. Vad får jag för min själ?

Läs fler sport-i-tv-krönikor av Johan Croneman:

Är de naiva, medvetet oförstående, eller rent av korkade?

Frågorna till underbarnet Ingebrigtsen verkar komma från Barnjournalen