Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-07-08 10:10

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sport/omojliga-tavlingar-drev-bort-konkurshotet-fran-bislett/

Sport

”Omöjliga” tävlingar drev bort konkurshotet från Bislett

Tävlingsdirektören Steinar Hoen säger att hela upplägget för idrottsgalan på Bislett är anpassat efter att ingen smitta ska spridas.
Tävlingsdirektören Steinar Hoen säger att hela upplägget för idrottsgalan på Bislett är anpassat efter att ingen smitta ska spridas. Foto: Jon Olav Nesvold/BILDBYRÅN

Ingenting är omöjligt, inte ens i coronakristider, tänkte Steinar Hoen och bestämde sig för att skapa ”Impossible games”. Där får vi se Renaud Lavillenie utmana Armand Duplantis med ett resultat han hoppade redan härom dagen, Therese Johaug ta på sig löparskor i stället för skidor och Karsten Warholm på världsrekordjakt över den udda distansen 300 meter häck.

– Man kan ge upp, eller så försöker man se möjligheter, säger Hoen, tävlingsdirektören bakom torsdagens virusanpassade Bislettgala. 

Liksom så många andra tävlingsarrangörer hamnade Bislett Games i allvarliga problem när coronakrisen slog till. Tävlingsdirektören Steinar Hoens ursprungliga plan var att göra årets friidrottsgala i Oslo till den bästa någonsin. Nu blir det i stället den mest annorlunda friidrottstävlingen som skådats.

– Det här är ingen Bislettgala – det är en tv-show, säger Hoen.

Kanske var det tävlingsinstinkten inom Norges bäste höjdhoppare genom tiderna som fick honom inte ge upp och se till att det blir tävlingar på Bislett även i år. ”Impossible games”, som genomförs utan publik, har skräddarsytts för tv och för att minimera smittorisken.

Det blir världsrekordförsök på udda distanser och det blir utmaningar via videolänk från Kenyas huvudstad Nairobi och en trädgård i Frankrike. Det blir ensamlöpning med högteknologi, där haren i loppet består av en ljusvåg. Det blir ”kramvakter” vid mållinjen, som ska se till att de tävlande inte glömmer bort att hålla den sociala distanseringen efter loppet.

– Allt i galan utgår från att vi inte ska sprida smittan, säger Steinar Hoen.

Han förklarar att folk tyckte han var galen när han ville försöka genomföra en tävling utan publik. Men från att inledningsvis mest haft tv-intresse från de nordiska länderna har telefonen gått varm till Bislettkansliet de senaste veckorna. Tävlingen kommer nu också att sändas i över 100 länder, bland annat i USA, Ryssland och på den afrikanska kontinenten.

– Folk är trötta på att se repriser. De vill ha direktsänd idrott. Och jag tror att det spelat stor roll för tv-bolagens intresse att galan äger rum innan till exempel Premier League i fotboll återstartar, säger Hoen, som tycker att friidrotten generellt sett har varit dålig på att förnya sig och han tror att nytänkandet som coronakrisen tvingat fram kan innebära att fler arrangörer funderar i nya banor i framtiden.

De 8.000 personer som redan hade köpt biljetter till Diamond Leaguegalan har fått sina pengar tillbaka. Hoen säger att han inte vet hur det hade slutat ekonomiskt om det inte blivit någon tävling, men utesluter inte att hela företaget kunde ha gått under om man inte bestämt sig för att agera.

I stället för konkurs blir det nu en gala som enligt tävlingschefen ser ut att gå jämnt ut, bland annat tack vare att sponsorer stannat kvar och tävlande som Karsten Warholm erbjudit sig att ställa upp gratis.

Några prispengar utgår inte, däremot bonusar, bland annat till Armand Duplantis om han slår tysken Tim Lobingers 20 år gamla stadionrekord på sex meter jämnt.

Stavhopparen Armand Duplantis på presskonferensen inför ”Impossible games” i Norge.
Stavhopparen Armand Duplantis på presskonferensen inför ”Impossible games” i Norge. Foto: Jonas Ekströmer/TT

Renaud Lavillenie, den gamle världsrekordhållaren som utmanar den nye, har redan genomfört sin del av stavhoppstävlingen hemma i Pérignat-lès-Sarliève, men bara några få känner till hans resultat. Hans hoppning höjd för höjd ska visas på storbildsskärm samtidigt som tävlingen på Bislett pågår. Detta besked kom som en överraskning för Duplantis vid onsdagens presskonferens i Oslo

– Jag visste inte att han redan hade hoppat. Det här kommer att bli konstigt, sade Mondo och log, väl medveten om att hans säsongspremiär utomhus blir något annorlunda i år.

De svenska diskuskastarna Simon Pettersson och Daniel Ståhl.
De svenska diskuskastarna Simon Pettersson och Daniel Ståhl. Foto: Jonas Ekströmer/TT

Det blir den för Daniel Ståhl också. Den svenske världsmästaren möter tillsammans med kollegan Simon Pettersson två norska diskuskastare i en minilandskamp.

– Jag tror att det blir kul, även om det inte är någon publik på läktarna, sade Ståhl, som siktar på att kasta lång direkt.

– Vi har tränat som galningar hemma i Sverige. Allting har ju varit öppet i Sverige, till skillnad de flesta andra länder, sade Ståhl.

Ämnen i artikeln

Friidrott

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt