Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Sport

Rallycross-VM satsar på elbilar

Världsmästaren Mattias Ekström.
Världsmästaren Mattias Ekström. Other: Tony Welam/EKS/McKlein

Tampa. 2020 tar rallycross-VM klivet över till eldrivna bilar. Flera stora biltillverkare satsar stort.

Snart är det dags för rallycrossförarna i världstoppen att bokstavligt talat ladda om.

Från 2020 försvinner bilarna drivna med förbränningsmotorer och det blir enbart elbilar i mästerskapet, skriver Autosport.

– 15 bilar behövs till starten 2020. Nio olika tillverkare har kontaktats än så länge. Men den teknik som behövs måste också finnas tillgänglig för privatteam, säger en anonym källa till Autosport.

Läs mer: Mattias Ekström slutar i DTM och satsar allt på rallycross-VM

Även om elbilarna kommer att ta över huvudklassen, kommer de Supercars som finns i dag och som man också kommer att tävla med 2019, inte att försvinna. Det kommer att finnas tävlingsmöjligheter för dem även efter 2020.

Sannolikt kommer de att finnas kvar för att köra om EM-titeln. Enligt den källa Autosport talat med kommer de också att kunna tävla utanför Europa. Det skulle betyda att USA-baserade serien Global Rallycross fortsätter med den typen av bilar.

Men för de två senaste årens världsmästare Mattias Ekström och Johan Kristoffersson handlar det om att ladda upp batterierna om de vill ha ytterligare VM-titlar.

Det var i augusti förra året ryktena sipprade ut om att rallycross-VM skulle elektrifieras. Men den tekniska gruppen inom Internationella bilsportförbundet har jobbat med projektet under hela 2017, i samarbete med tillverkare och IMG, som driver rallycross-VM.

Intresset hos tillverkarna är stort för att börja tävla med elbilar. Redan har en rad stora bilmärken lämnat sportvagnar och DTM för att ta klivet in i elbilsracingen i formel E, där för närvarande Felix Rosenqvist ligger tvåa i mästerskapet.

Nu blir således rallycrossen den andra stora bilsporten att koppla över till eldriften.

Före jul bekräftades Bruno Famin, direktör för Peugeot Sport, att arbetet kommer att intensifieras under 2018 med sikte mot framtida eldrivna rallycrossbilar.

Även Audis ledning bekräftade ett fortsatt engagemang i VM i samband med att Mattias Ekström förra veckan berättade att han slutar i DTM och enbart satsar på rallycross från i år.

– Vi är övertygade om VM-seriens tillväxtpotential. Vi hoppas på elbilar på startlinjen snart, för elektrifiering av motorsport är vårt fokus just nu, sa Dieter Grass, chef för Audi Sport, vid det tillfället.

Volkswagen har gett sig in i utvecklingen av eldrivna bilar av den här typen genom att ställa upp med en bil i backloppet Pikes Peak i Colorado. Men det är bara för att senare också ge sig in i rallycrossen med den typen av bil.

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.