Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-05-30 02:17

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sport/rf-ger-krisrad-till-tavlingslosa-elitidrottare/

Sport

RF ger krisråd till tävlingslösa elitidrottare

Riksidrottsförbundet har tagit fram råd för att idrottare ska behålla motivationen under krisen.
Riksidrottsförbundet har tagit fram råd för att idrottare ska behålla motivationen under krisen. Foto: Henrik Isaksson/TT

Tomma tävlingskalendrar kan leda till motivationsbrist och ohälsa för elitidrottare.

Den idrottspsykologiska rådgivaren Karin Moesch har tagit fram råd för att idrottare ska lära sig leva med ovissheten, både under och efter pandemin.

– Det är många som skulle kunna jobba mer med det för att optimera sin prestation, men även för att förbättra sitt psykiska mående, säger hon.

– För vissa kommer det att vara svårt när alla mål man satt upp för säsongen rasar samman. Vissa drivs väldigt starkt av att kunna fullfölja mål och när det faller bort kan vi tänka oss att det kommer att påverka deras motivation. 

Karin Moesch, idrottspsykologisk rådgivare på Riksidrottsförbundet, har tagit fram tips till idrottare för att hantera oro, att träna och tävla på nya sätt och för att lära sig att acceptera sina känslor.

– Man kan drabbas av motivationsbrist i andra sammanhang, men nu kommer det för många på en och samma gång på grund av just de här förutsättningarna, säger hon.  

– För en idrottare som satsar stort blir det en ovisshet inför varje tävling eller mästerskap. Man går veckorna innan och undrar hur det ska gå. Att kunna hantera ovisshet är därmed en viktig färdighet för idrottare. Det är en färdighet som de kan och måste lära sig nu under pandemin, en situation som är kännetecknad av stor ovisshet. 

Även om råden riktar sig till elitidrottare utesluter inte Karin Moesch att de också skulle kunna användas av vanliga motionärer.

– De riktar sig till idrottare som satsar, 16 år och uppåt, men innehållet är självklart även värdefullt för motionärer. Det kan vara att man tränat för Ironman och att inte det blir av. Vad ska jag göra nu? Det är inte fel att de går in och läser också, säger hon.

Tycker du att elitidrottare fokuserar för lite på den mentala träningen?

– Det finns många idrottare som börjat förstå att idrottsprestation inte bara handlar om att ha starka ben, stora lår eller bäst teknik, utan också att hitta fokus när det gäller. Att kunna prestera och få ut det man kan även om det är lite press. Det är fler och fler som förstår det och det finns idrottare som jobbar med mental träning, sedan kan jag tycka att det är många som skulle kunna jobba mer med det. Både för att optimera sin prestation, men även för att upprätthålla eller förbättra sitt psykiska mående.