Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-12-06 20:28

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sport/sakerheten-gor-vatternrundan-15-kilometer-langre/

Sport

Säkerheten gör Vätternrundan 15 kilometer längre

Bild från Vätternrundan 2019. Till 2020 ändras bansträckningen. Foto: Jeppe Gustafsson/TT

Från och med nästa år blir cykelloppet Vätternrundan 315 kilometer långt – det vill säga ungefär 15 kilometer längre än det hittills varit.

– Vi har full förståelse för att det finns deltagare som tycker att en och en halv mil är mycket. Samtidigt vill både vi och cyklisterna ha ett så säkert lopp som möjligt, säger vd Gunilla Brynell-Johansson.

Vätternrundan är ett av fyra lopp i En svensk klassiker (tillsammans med Vasaloppet, Vansbrosimningen och Lidingöloppet). Cykelloppet går runt Sveriges näst största sjö, långa sträckor precis utmed vattnet. Men avslutningen av loppet, vid norra Vättern från Hammarsundet in mot Motala, kommer från och med kommande sommar att göra en avstickare, som blir längre än tidigare sträckning.

I ett pressmeddelande förklarar vd Gunilla Brynell-Johansson beslutet. Anledningen stavas kort och gott: cyklisternas säkerhet. Den aktuella delen av banan har arrangören ansett vara för trång och för trafikerad. Enligt en deltagarundersökning efter årets lopp ville hälften av de 5.000 som svarade se en åtgärd av den sista delen av banan.

– Det är en sträcka där många känner sig otrygga, säger Gunilla Brynell-Johansson.

Beslutet blev att låta cyklisterna, i stället för att följa riksväg 50 längs med vattnet, köra in i Askersund och ta sig mot målet via Åmmeberg, Zinkgruvan och Godegård.

Den röda markeringen visar den nya bansträckningen. Grafik: Vätternrundan

– Vi har provcyklat, gått igenom statistik och studerat varje vägkorsning för att få ett bra underlag för det här beslutet, säger Gunilla Brynell-Johansson.

Enligt Vätternrundan är årsdygnstrafiken på den nya sträckningen i snitt 770 fordon jämfört med 6.000 på den tidigare.

Samtidigt är vd:n förstås medveten om nackdelarna. Framför allt längdförändringen.

– Vätternrundan är ett långt lopp och vi har full förståelse för att det finns deltagare som tycker att en och en halv mil är mycket, säger Gunilla Brynell-Johansson. Men samtidigt vill både vi och cyklisterna ha ett så säkert lopp som möjligt.

Hon tror att, även om 15 kilometer extra kanske avskräcker somliga, det finns cyklister som nu väljer att återkomma som tidigare avstått på grund av otryggheten.

Vätternrundan har tagit fram den nya bansträckningen i samverkan med Trafikverket. Förslaget går nu vidare till länsstyrelsen som slutgiltigt beslutar om tillstånd för loppet.

Quiz: Vad kan du om Vätternrundan? (observera att quizet gällde 2019 års lopp apropå bansträckningens längd)