Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Sport

Sociala medier–IOK 1–0

Sarah Sjöström i blickfånget. Men hon twittrar också en hel del i OS.
Sarah Sjöström i blickfånget. Men hon twittrar också en hel del i OS. Foto: Bildbyrån
Till slut insåg IOK det diktatorerna i Mellanöstern fått erfara – det går inte att sätta munkavle på sociala medier. Därför är London-OS ”the first truly digital games”.

Citatet kommer från brittiska BBC och ger en vink om vad som gör de pågående sommarspelen unika. För första gången kan vem som helst, var som helst, delge världen sin åsikt om Usain Bolt i samma stund som den jamaicanske sprintern går i mål.

Och några sekunder senare kan Bolt själv berätta om loppet för sina supportrar, utan att behöva ta omvägen via journalisterna.

Allt som krävs är några knapptryckningar på mobilen, datorn eller surfplattan.

Sociala medier som Twitter och Facebook gör att alla kan sprida OS-budskapet.

Det skulle vara en dröm för många organisationer. Men Internationella olympiska kommittén (IOK) kämpade in i det längsta mot denna utveckling.

Redan 1992 skärptes kommunikationsreglerna sedan en amerikansk friidrottare liverefererat invigningen i telefon för en tidning.

Under OS 2004 – då Facebook fortfarande var ett okänt begrepp – förbjöd IOK såväl aktiva som tränare och volontärer att kommentera tävlingarna på egna hemsidor eller bloggar.

Syftet? Att skydda sponsorer och medier (som i vissa fall betalat dyrt för rättigheterna) från konkurrens.

Med de nya smarta telefonerna har användandet av sociala medier ökat kraftigt de senaste åren. Inte minst bland idrottsstjärnor och andra kändisar.

Inför London-OS har IOK gjort en helomvändning och uppmuntrar nu, med vissa förbehåll, till aktivitet i sociala medier. Veckan före invigningen skickade IOK ut ett pressmeddelande där man berättade om flera interaktiva nyheter. Bland annat finns det en livechatt där man kan ställa frågor till utvalda tävlande.

Hans Kullin, pr-konsult och rådgivare inom sociala medier, menar att IOK var tvunget att ändra inställning.

– Det här var ett krig IOK inte kunde vinna, säger han.

Simstjärnan Sarah Sjöström har släckt ned sin hemsida under OS för att inte bryta mot sponsorreglerna. Däremot twittrar hon mellan besöken i bassängen.

– Jag tänker att jag skriver för journalister, men också för alla de som följer mig. Jag tänker mer på att twittra ut nyheter än att skriva roliga saker, säger hon.

Även om snabbheten är en av de stora fördelarna är det bra att tänka efter innan man delar med sig av sina tankar på nätet. Den grekiska trestegshopparen Voula Papachristou vet.

I en tweet uttryckte hon sig nedsättande om afrikaner – och stoppades från att delta av Greklands olympiska kommitté.

Sveriges motsvarighet, SOK, har inga egna riktlinjer. Handbollslandslagen är dock förbjudna av det egna förbundet att skriva i sociala medier under stora mästerskap.

– Vi vill inte ha några störningsmoment. Det kan bli missförstånd och tolkas på olika sätt, säger handbollens general manager Stefan Lövgren.