Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-06-18 07:42

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sport/sponsorer-i-japan-oroade-for-negativ-os-publicitet/

SPORT

Sponsorer i Japan oroade för negativ OS-publicitet

Japanska företag har börjat tveka på om de vill kopplas samman med OS.
Japanska företag har börjat tveka på om de vill kopplas samman med OS. Foto: Koji Sasahara/AP

Ska företag som sponsrar OS undvika marknadsföring – allt för att inte få negativ publicitet? Den frågan ställer sig nu en rad japanska bolag.

TT Text

Totalt handlar det om svindlande tre miljarder dollar, nästan 25 miljarder svenska kronor som plöjts ned i sponsring inför spelen i Tokyo. De 47 tyngsta sponsorerna har dock börjat att sondera terrängen för hur man ska hantera den uppkomna situationen där majoriteten japaner vill se att spelen ställs in, skriver tidningen Financial Times.

Till sin hjälp har man tagit in en rad marknadskonsulter som ska undersöka om det kan vara ett alternativ att helt enkelt välja bort marknadsföring.

– Företag hade hoppats på att lyfta sina varumärken genom att sponsra tävlingarna men det har blivit svårt att aktivt lyfta att man sponsrar Tokyo-OS, säger en person nära Japans branschorganisation med 212 medlemsföretag knutna till reklambranschen.

En annan person som är knuten till 14 globala sponsorer uppger för tidningen att flera företag nu utarbetat två vitt skilda kampanjer för att i sista minuten avgöra vilken som är mest lämplig.

– De vill avvakta och se om motståndet till spelen kommer att minska. Om så inte är fallet är de bekymrade att OS i stället kommer att förstöra deras varumärken, uppger personen för Financial Times.

– Samtidigt har andra kampanjer stoppats när de i stället skulle ha förstärkts inför OS.

Ett exempel är sportföretaget Asics som nyligen inlett en tv-kampanj med idrottare men OS-ringarna syns bara en kort stund i slutet av reklamjingeln.

Ett positivt besked för företagen är dock att den allmänna opinionen stillats något i takt med att vaccinationsprogrammet tagit fart i Japan. I en nyligen publicerad undersökning var 62 procent av de tillfrågade emot OS mot 80 procent för en månad sedan.

Läs mer: Vändningen: Svenska OS-truppen ska vaccineras

Ämnen i artikeln

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt