Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Sport

Sven Gustavsson: Picko kunde inte hålla sig borta från racing

Picko Troberg under en STCC-tävling 2002.
Picko Troberg under en STCC-tävling 2002. Foto: Arne Forsell/Bildbyrån

”Sveriges snabbaste mustasch” har för alltid gått i depå. Picko Troberg avled på söndagen, 78 år gammal.

Han var en stor entusiast och profil i svensk racing sedan sin aktiva storhetstid på 1960-talet ända fram till sin bortgång, skriver DN:s Sven Gustavsson.

Det var på första svenska presskonferensen med Marcus Ericsson sedan han fått sitt formel 1-kontrakt som Picko Troberg berättade för mig om cancern.

Trots att han var dålig kunde han inte hålla sig borta när det var klart att Sveriges senaste formel 1-förare skulle presenteras.

Det var sådan han var. Picko var alltid med på ett hörn när det gällde svensk racing. Han kommenterade, kom med idéer, kritiserade och förde visdomsord vidare till yngre generationer.

Läs mer: Racinglegendaren Picko Troberg död

Men fram för allt entusiasmerade han.

Med sin utpräglade stockholmska, han växte upp i en etta på Söder, bäddade han in allt som hade med racing i ett gemyt, som ingen inte kunde trivas med.

Picko kämpade mot cancern och jobbade så länge han kunde. Han arrangerade mässor för husvagnar, bilar och båtar och var så sent som i somras en av initiativtagarna till att Velodromloppet på Gelleråsen i Karlskoga återuppstod. En historisk racingtävling med 350 startande bilar efter förebild från Goodwood Revival i England.

Velodromloppet blev redan första året Sveriges största bilsportevenemang vad gäller antal startande bilar.

Alla Picko Trobergs idéer blev inte succéer. Men nya projekt poppade ständigt upp i hans huvud. Även utanför racingen. Han startade Pickos Budbilar och på senare år fiskaffären Firren på Lidingö beroende på sitt stora intresse för mat.

Han var också konstintresserad och ett år när han presenterade sitt STCC-team, och bjöd på underbar fisksoppa från egna affären, hade han lockat med sig en stor konstsamlare som sponsor.

Efter sin egen karriär, som gav honom nio SM-guld både på bana och is, främst i Hundkojan, hjälpte han också fram unga svenska talanger i den snåriga bilsportdjungeln.

Rickard Rydell, Fredrik Ekblom och Mattias Ekström är bara några han hjälpt på vägen mot stora framgångar både i Sverige och internationellt.

Foto: Fredrik Sandberg/TT
Picko Troberg. Foto: TT

Bara för ett par år sedan försökte han få hem förre formel 1-föraren Björn Wirdheim från japansk racing till STCC.

Picko föddes i Sundsvall av en finlandssvensk mamma. Hans pappa lämnade mamman innan Picko ens hann få några minnen av honom.

Den ensamstående mamman flyttade med Per-Olov till Söder i Stockholm när han var fem år.

Det var under åren som sommarbarn på Åland han fick smeknamnet Picko, som blev lika synonymt med honom som mustaschen. Ett attribut han gjorde till sitt eget varumärke.

Mustaschen skaffade han för att han ville dölja ett ärr han fick sedan han kört i diket med en motorcykel när han gjorde lumpen.

När svensk racing drar i gång med STCC i Skövde Valborgsmässohelgen kommer inte allt att vara som vanligt.

Skämten på stockholmskan från den oklanderligt klädde gentlemannen med det vita håret och den kritvita mustaschen kommer inte att höras där längre.