Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-03-24 04:13

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/sport/tre-andra-damlag-som-lockar-storpublik-i-norrbotten/

Sport

Tre damlag som lockar storpublik i Norrbotten

När Luleå BBK spelar hemmamatcher är läktaren alltid välfylld, de har överlägset högst publiksnitt i damligan. Foto: Peter Skaugvold/Bildbyrån

Läktarna på damidrott i Norrland är betydligt mer fullsatta än konkurrenternas söderut. DN har ringt till de populära klubbarna för att höra hur de lockar till sig publiken. 

Rätta artikel

Piteå IF dam vann klubbens första SM-guld i damallsvenskan den gångna säsongen. Laget var också framgångrikt på läktaren med ett publiksnitt på 1999 åskådare på sina hemmamatcher – bäst i hela damallsvenskan.

– Vi har egentligen alltid haft ett ganska högt publiksnitt. Min personliga bedömning är att vi är enda riktiga elitlaget inom lagsport i Piteå. När vi gick upp i damallsvenskan första gången 2009 tror jag orten törstade efter ett elitlag. Invånarna har tagit laget till sina hjärtan, säger Anders Eriksson, ordförande för sportkommittén och medieansvarige. 

– I Malmö finns MFF och Malmö Redhawks, i Linköping finns också hockeyn. I Piteå finns bara vi. Jag tror att den lilla orten med närhet till spelare är en av anledningarna till publikstödet.

Laget omskrivs ofta i den lokala tidningen, varje vecka oavsett månad berättar Eriksson. I Norrland har även Sunnanå SK och framför allt Umeå IK varit väldigt framgångsrika inom fotbollen. Två lag som nu åkt ut ur damallsvenskan, något som kan ha gynnat Piteå IF och publiksiffran.  

Vi har ett gäng pensionärer som inte missar en enda träning på hela året

Anders Eriksson säger att kommunen satsar mycket på laget och ger stöd, vilket också bidrar till en hög publiksiffra. 

– Vi har ett gäng pensionärer som inte missar en enda träning på hela året vilket är fascinerande. Det blir någon form av hela kommunens lag, även då det gått lite tyngre. Vi har alltid legat i topp tre i publikligan, trots att vi blivit sjua eller åtta i serien.

Publiksnittet höjs också eftersom att Piteå IF bjuder in ungdomslag från bland annat Boden och Skellefteå som får komma och se matcherna. Nu står en ny säsong för dörren.

– Vi ska se till att vi fortsätter kriga högt upp i serien. Vi kommer göra en bilaga inför säsongsstarten som tidigare år. Vi gör lite olika saker och tema på vissa matcher, vi tror att vi kommer ha en bra publik i år också, säger Anders Eriksson.

En bilfärd norrut hittar vi Boden Handboll IF:s damer. Enligt handbollsstats.se har laget ett publiksnitt på 826 personer på sina hemmamatcher. Med den siffran är man tvåa i publikligan i SHE denna säsong. Detta trots att laget i skrivande stund ligger sist i tabellen och riskerar att åka ur.

Jan Thorsson är klubbchef och han är inne på samma spår som Anders Eriksson i Piteå. Publiksiffran kan öka när endast ett elitlag finns i staden. 

– Det finns ett enormt handbollsintresse och en hunger på att se elithandboll i Boden. Intresset för damidrott har ökat kraftigt, vi har Piteå IF, Luleå basket och hockey. Att de slår lite från underläge i förhållande från killarna och då tycker man att det är kul att det går bra, säger Jan Thorsson. 

Laget gjorde sin första säsong i SHE 2016–2017 men Thorsson säger att publikintresset var stort redan innan de gick upp.

– Handbollen har alltid varit stark i Boden. Sista säsongen har vi haft elva förluster i rad, ändå snittade vi över 800 i publiksnitt, det är ett genuint intresse. Vi är lyckligt lottade och folk vill se det live. Det är ganska bekvämt att krypa in i en sportarena vintertid och titta.

Klubben jobbar mycket med sociala medier för att locka publik. Utöver det annonseras det mycket i lokalpress och på hemsidan. Det har också blivit ett tryck på läktaren från supportrarna. 

– Vi får mycket tips och råd men vi har kört på det vi trott på och det har funkat. Vi ska fortsätta leverera bra handboll och vi jobbar för att hålla oss kvar och bjuda på bra handboll. 

Han ser ett samband mellan att flera norrlandsklubbar inom damidrott har ett högt publiksnitt. 

– När vi kommunicerar mellan varandra ser vi hur publiksnittet stiger och vad sponsorerna vänder sig till, det är en helhetsbild över hur intresset för damidrotten har ökat.

På Luleå BBK:s hemmamatcher är det alltid fullt stöd på läktaren. Foto: Patrick Trägårdh/Aftonbladet/TT

Luleå dambasket (Luleå BBK) toppar överlägset publikligan i SBL dam och har nästan lika högt publiksnitt som herrlaget BC Luleå. Damerna snittar 1.520 per match enligt basketligandam.se, herrarna snittar 1.805 den här säsongen. Att det är så jämnt mellan två klubbar som utövar samma sport i samma stad är unikt menar Christer Sehlin, klubbchef i Luleå BBK. 

– Enda gången elitklubbar för damer brukar ha ett större snitt än herrarna är om damerna spelar i högsta ligan och herrarna i division tre. Men i Luleå ligger vi ungefär på samma nivåer, säger han. 

Säsongen 2014-2015 hade Luleå BBK eller Northland Basket som föreningen hette då högst publiksnitt i hela basket-Sverige.

– Det är jättehäftigt verkligen, vad jag vet är det ganska unikt, säger Sehlin.

Christer Sehlin berättar att basketintresset i Luleåregionen funnits under en lång tid.

Den gamla arenan har också nyrenoverats vilket gjorde att Luleå BBK nästan fördubblade publiksnittet 2013-2014. De fem raka SM-titlarna lockar också åskådare.

I samband med matcherna arrangeras ofta evenemang vilket höjer publiksnittet.

 – Vi försöker skapa event som blir intressanta. Vi konkurrerar egentligen inte bara med herrarna och hockeyn. Det handlar också om innebandy, teater eller bio. Vi har gratismatcher, kids day, halloween och jobbar med hållbarhet för att skapa något mer än bara en basketmatch.

Anledningen till det stora publikstödet grundar sig i flera olika aspekter menar Sehlin. 

– Vi har en stor och trogen publik för att vi skapat en stämning och många har en god känsla då de tänker på Luleå Basket. Vi försöker göra samhällsnytta som förening och har ett ansvar eftersom att vi är så starka förebilder för ungdomar i regionen.

Klubben har också skapat en klack.

– Det är ganska ovanligt i basket-Sverige med en klack, det är inte samma supporterkultur som i fotboll eller hockey. Många i klacken är utbytesstudenter och många är svenskar. Vi har skapat en gemenskap och vi har riktigt roligt på matcherna, det har också blivit lite sydeuropeisk stämning som också bidrar. 

Ser du något samband mellan Norrlands damidrotter?

– Det är fascinerande att man i fotboll, hockey och basket blivit svenska mästare i en väldigt liten region. Man har tagit lagen till sina hjärtan, det är äkta glädje och eufori i det hela.

Läs också: Luleås hockeydamer mot nytt guld – med sällsynt stöd från sin omgivning